تا سپیده / دبیران کانون های ادبی شهرستان های اردبیل جهت استحضار

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ رضا عبداللهی دبیر یادمان «تا سپیده» اظهار داشت: به منظور اشاعه و ترویج خصایص بایسته شعر و آشنایی با اندیشه‌های فاخر ادبی و همچنین تجلیل و قدردانی و استفاده بهینه از تجارب ادبی و ارزشمند چهره‌های ماندگار این مرز و بوم، اداره کل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی اقدام به برگزاری یادمان بانوی شعر و ادب، زنده یاد سپیده کاشانی می‌کند.

عبداللهی در ادامه افزود: قالب آثار ادبی ارسالی، شعر و مقاله است، محور آثار در زمینه شعر؛ سوگ سرودها در ارتباط با زنده یاد سپیده کاشانی و در زمینه مقاله؛ زنان و ادبیات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس در اشعار زنده یاد سپیده کاشانی، زنده یاد سپیده کاشانی و تلاش در حوزه سرود و ترانه و ولایتمداری در کلام زنده یاد سپیده کاشانی است.
وی ادامه داد: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه (امور ادبی اداره کل فرهنگی) تا 25 بهمن ماه بوده و شرایط ارسال آثار به شرح ذیل است:

الف) شعر: دو تا چهار قطعه شعر در قالب‌های کلاسیک، نیمایی، سپید، سرود و ترانه
ب) مقاله: یک یا حداکثر دو قطعه مقاله، هر مقاله حداکثر بمیزان 4 صفحه کاغذ A4 با رعایت فاصله لازم میان خطوط نوشته یا تایپ شده باشد.

ضوابط کلی آثار نیز به این شرح است:
- آثار ارسالی عودت داده نمی‌شود
- به آثار خارج از موضوع ترتیب اثر داده نمی‌شود
- آثار ارسالی نباید به جشنواره های قبلی ارائه، منتشر یا حائز رتبه شده باشند

دبیر یادمان «تا سپیده» در پایان افزود: به نفرات برگزیده هر بخش جوایز نفیسی اهدا می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به آدرس دبیرخانه: تهران، خیابان فلسطین، پایین تر از بلوار کشاورز، کوچه شهید ذاکری، پلاک9، طبقه دوم، امور ادبی، کدپستی: 1416764311، صندوق پستی: 6181-14155 ارسال یا با تلفن 88937578 تماس بگیرند. 

با نزدیک شدن اربعین حسینی .../ منتشر شده در فارسی زبانان / وض

برای خانم ننه و اربعین های روضه ی رقیه (س)



کنار سرخ جامگی دو لاله ، عصر اربعینی از نوجوانیست . از صبح خانه لباس عوض کرده ، فرش ها سبز سیدی پوشیده اند و وجود به چادر نشسته ی خانم ننه با چشم هایی ابری و لبهایی که مدام می جنبند به پیشواز میهمانان میرود .دیگر از اندازه ی در کنار زن ها نشستن و مبهوت- گه گاه گریه کردن - بزرگتر شده ام . مادر از داخل سفارش می فرستد : " بگو کفش ها مرتب باشه ها ..." زن ها یکی بعد از دیگری می آیند به سیاه نشسته و بی قرار . چند تا یکی سر بلند می کنم و سلامی و نگاهی . بوی حلوا و آش نذری توی حیاط گلکاری مان پیچیده . و سلیم که دارد چهچهه می زند : " آی منی آواره قویان ابالفضل ابالفضل ..."


چند تا یکی دلم گرفته ، چند تا یکی سرخ می شوم و چند تا ...تنها یکی ست که می آید . جفت به جفت کفش ها ، یا کریم های زیر سقف هم دلشان گرفته است انگار . صدایشان می زنید " مداح " برای ما همان نوحه خوان است و سر کوچه ی پدری دوچرخه تعمیر می کند . با پسرش آمده و او نقش علی اکبر را آواز می زند . زاری هایی غریب است و مویه هایی نجیب . عمه ها بلند و بیشتر . با خودم دلیل می تراشم و آن ته ِ ته دعا می کنم : " کاش حال سرگرد خوب شود ... کاش به خانه برگردد ...کاش ..." انگار نشسته ام در حیاط آسایشگاه و سرگرد با همان لباس سفید آلوده ی بلند با سیگاری بر لب قدم می زند و قدم می زند ..." کاش..."


  • " یا الله ..."
    حاجی تمدن است . داد می زنم و زن های توی ایوان می روند تو . صندلی پشت پرده می گذارم و حاجی بسم ا... می گوید .گل ها لاله به لاله پرپرند و قاسم به میدان می رود . شور شعر و شمیم و گلاب و زجه ی محزون غریبی هاست . کز کرده توی کنج مخفی حیاط صحرا به صحرا مشق مجنونی در سر می پرورم که دوباره در می زنند . نوبت نوحه تمام شده است و داخل نذری می دهند . زمزمه ها بالاتر آمده و حرف و حدیث از همه چیز می رود . از خواب های عجیب دیده شده ، نذر های انجام نشده ، احوالپرسی های دور و نزدیک ...تق ...تق ..تق ... کسی آرام به در می زند . جست می زنم سوی در ... خیمه ها آتش گرفته در دلم ، ذهنم ، پا برهنه در بیابان می دوم و تق تق ها توی گوشم پتکند که آرامشم را به هم می زنند . صدایی خفه می گوید " منم ، ..."
    در را که باز می کنم عاشوراست ... بی مرکبی ست رنگ و رو رفته و لرزان . لکه های خون روی گلو و یقه ی کت بیروتی اش خشک شده . و سرش که ناشیانه باند پیچی شده است و دو کاسه خون دو چشمش . خشکم زده که دست روی شانه ام می گذارد " ... وحی...د ؟ !"


از خون و جنون باز گشته ام .نگاهم به سر و صورت خونی خان دایی قفل خورده . از شدت ضعف فکش باز نمی شود . اشاره می کند " برای حمام آمده است ..." صدای صلوات می آید ... صدای بچه ها که توی ایوان بالا و پایین می پرند ...صدای پرنده ای دور ...شاید قمری ...از نیمه باز در تو را نگاه می کنم . وادارم به باز کردن در که می گوید : " خانم ننه نفهمه ها ..." . و کلمات آخر آب می شوند در هوا . یکی از بچه ها که مثل من سوی نگاهش از دور خشکیده به تصویر لای در می دود داخل . " دایی ...دایی ...دایی ..."


دستم به دستگیره ، انگار دلم رضا نمی دهد بیاید تو ... حرفی از دهنم می پرد بیرون شاید بد ... " د نگو ..." که ننه خودش را توی ایوان می اندازد سخت . آستانه در محشر است انگار . ننه زجه می زند و راست می افتد روی کفش ها . پشت سرش ماما می آید و بغلش می کند چشم در چشم دایی . می دوم جلو و سرگردان می گویم " آمده سرش را بشورد ...آمده ..."
بوی صلوات است و شیون و ...مویه ... چادر به چادر سیاه جامگی زن هاست رو پوشانده و پا برهنه ... چشمه اگر چشم های بی قرار است ...رود اگر نجابت فرات ... حیاط انگار حریم کبوتر هاست ...فوج فوج مویه کنان ...سینه سینه داغدیده ...خودش را زیر پایش می اندازد ماما ... دست می برد و معجر سیاهش ، پهن قدمش می کند حالا . " التماس دعا ..." ... مادر التماس دعا ... خاله زهرا ...التماس دعا ... فخری التماس دعا ... لاله التماس دعا ... نرگس التماس دعا ... درخت التماس دعا ... صحرا التماس دعا ... آب التماس دعا ... عطش التماس دعا ... اشک التماس دعا ... خون التماس دعا ... باد ...التماس دعا ...  


* این روایت کوتاهی ست از سال های دور جنگ و حماسه در شهر کوچکم اردبیل ، زمانی که هنوز باغچه مان  بوی یکرنگی می داد .

گرامیداشت 9 دی

 

فرماندار پارس آباد: در9دی روز ملت عزیز، تبعیت و پشتیبانی از ولایت فقیه را به نمایش گذاشتند

ولی کریمی فرماندار شهرستان پارس آباد در جلسه کتابداران و مسئولین کتابخانه های عمومی  گفت:  در9دی روز ملت عزیز، تبعیت و پشتیبانی از ولایت فقیه را به نمایش گذاشتند و دشمنانی را که به این آب و خاک چشم طمع داشتند، مأیوس کردند.

وی افزود: در عصر ائمه معصومین علیهم السلام، عدم بصیرت و توان تشخیص حق از باطل و جلوه گری باطل در پوشش حق موجب خانه نشینی آن پیشوایان شایسته گردید و امت اسلامی با انحطاط مواجه شد.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان مرزی پارس آباد این عمل بموقع به تکلیف ملت را همچون تسخیر لانه جاسوسی که امام راحل(ره) آن را انقلاب دوم نامید بسیار حائز اهمیت دانسته و گفت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری عناصر حماسه ماندگار 9دی، حضور گسترده مردم وایمان قلبی و دینی مردم، بود.

در این جلسه که کتابداران و مسئولین کتابخانه های عمومی این شهرستان حضور داشتند، رئیس اداره کتابخانه های عمومی نیازهای ضروری کتابخانه ها را برشمرده و از فرماندار خواست برای تجهیز کتابخانه های عمومی و نیز تکمیل پروژه کتابخانه های مرکزی، ایران آباد و ساختمان جدید کتابخانه شهید رجائی اعتبار مناسبی در سال 1391 تخصیص یابد. در ادامه هریک از مسئولین کتابخانه ها گزارشی از وضعیت کتابخانه ها را از لحاظ تعداد عضو و امانت و نحوه فعالیت، ارائه دادند. 

به مناسبت 9 دی روز بصیرت، ویژه نامه ای تهیه و بین اعضای کتابخانه های عمومی این شهرستان توزیع گردید.

متن از ویژه نامه 9 دی / به همت کتابخانه های عمومی پارس آباد

بصیرت

بصیرت یعنی خداوند تبارک وتعالی راشناختن وتابعیت محض، یعنی پیامبر خدا(ص) را شناختن، مطیع دستورات الهی بودن، ولایت فقیه راشناختن وجایگاه رهبری را ارج نهادن، امام زمان(عج)  راشناختن، حسین وار در کربلا جان دادن، جهاد در راه خدا با هردشمنی چه داخلی چه خارجی ، راه امام (ره) را ادامه دادن واطاعت از رهبری عزیز امام خامنه ای.

بصیرت در کلام اهل معنا

بصیرت به معنای دانایی، بینایی، بینایی دل، هوشیاری وزیرکی ویقین است. نزد اهل معنا، نیرویی نهانی وقوه ای قلبی است که در شناخت حقایق تا عمق وجود و باطل ذات آن رسوخ می کند. بصیرت قوه قلبی یا نیروی باطنی است که به نور قدس روشن گردیده واز پرتو آن، صاحب بصیرت، حقایق و بواطن اشیاء را در می یابد.                        بصیرت به مثابه بصر(چشم) است برای نفس.

  تحصیل بصیرت

برای نیل به مقام رفیع بصیرت، بایدبه بازسازی واصلاح نفس خویش پرداخت. مجاهده با هواهای نفسانی وتهذیب روح از

زنگارهای گناه ولطیف و شفاف ساختن آیینه دل به نور توحید، تنها صراط مستقیمی است که حجاب دیدگان دل را می گشاید وآدمی را در معرض الهامات غیبی و مقام کشف و شهود قرار می دهد. توبه اولین گام برای تهذیب نفس وتحصیل بصیرت است. توبه از تقصیرات وگناهان ، بلکه از کوتاهی ها و جبران حق الله وحق الناس است. گام های دیگر برای تهذیب نفس عبارتند از: ذکر خدا ، هم نشینی با علما، خرد ورزی، زهد، ارتباط با خدا.

درجات و مراتب بصیرت

بصیرت باطنی و بینایی دل درجات و مراتبی دارد.           امیر المومنین علی (ع) می فرمایند: لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا؛ اگر همه پرده ها فروافتد چیزی بر یقین من افزوده   نمی شود. اگر چه آن مرتبه از یقین مخصوص اولیای  معصوم (ع) است ولی دیگران نیز میتوانند مراتبی را تحصیل نمایند. هرکسی نور باطنی را از فطرت خداداد خودش استخراج می کند وچشم و گوشش باز شود می تواند خدا و نشانه های او را باچشم دل ببیند و صدای تسبیح موجودات هستی را بشنود که به حکم«یسبح لله مافی السموات و ما فی الارض» همه آنان که در آسمان وزمینند ، تسبیح خدا      می کنند. بسیاری از واقعیت ها را که با بصر نمیتوان دید با بصیرت مشاهده می کند. بلکه توانایی دیدن جهنم وشنیدن صدای زفیر آن را پیدا می کند.

آثار بصیرت

درحدیث نبوی آمده که دردل هربنده ای دو دید نهانی است که به واسطه آن دو، غیب را می نگرد وچون خدا بخواهد در حق بنده ای نیکی کند، دوچشم ودلش را می گشاید تا به واسطه آن، آنچه را که از دیدگان ظاهریش نهان است بتوان دید. از شمار انسانهای صاحب بصیرت«حارث بن مالک بن نعمان انصاری» است.

پیامبر اکرم از اوپرسید : چگونه و در چه حالی؟عرض کرد: مومن راستین واهل یقینم پیامبر فرمود :علامت یقین وایمان راستینت چیست، عرض کرد : زهد وکناره گیری نفسم از دنیا ودلبستگی آن، موجب شد که شبهایم را به بیداری و عبادت وروزهایم را به روزه وتشنگی بگذرانم.

از اینرو به درجه های ازبصیرت و بینایی رسیده ام که گویی عرش پروردگارم را که برای حسابرسی برپاشده است،       می بینم وبهشتیان را در حال زیارت یکدیگر می نگرم وزوزه وحشتناک جهنمیان را از درون آتش می شنوم . این خاصیت نور باطنی یا بصیرت است که از فطرت انسان پرتو افشان  می شود و اگر منبع الهی آن ( فطرت) زنده بگور نشود وغبار آلودگیها و تیرگی هواهای نفسانی آن را نپوشاند همواره چشم بصیرت باطن پر غرور خواهد بود اما اگر در پشت ظلمت گناه پنهان گردد و انسان تبهکار حقیقت خود را نبیند، از آنرو که نوری ندارد، خود راگم می کند و پس از مدتی خویشتن را به کلی فراموش می نماید.

رهبر فرزانه انقلاب در دیدار مردم قم در سالگرد قیام 19 دی، ده روز بعد از راهپیمایی نه دی با بیان اینکه روزهای سال، بطور طبیعی وبه خودی خود همه مثل همند، این انسانها هستند ، این اراده ها و مجاهدتهاست که یک روزی را از میان روزها یدیگر برمی کشد و آنرا مشخص می کند، متمایز می کند، متفاوت می کند و مثل یک پرچمی نگه می دارد تا راهنمای دیگران باشد اظهار داشتند روز عاشورا دهم   محرم فی نفسه با روزهای دیگر فرقی ندارد. این      حسین بن علی (علیه السلام) است که به این روز جان     می دهد، معنا می دهد، او را تا عرش بالا می برد، این مجاهدتهای  یاران حسین بن علی (ع) است که به این روز اهمیت می بخشد.

ایشان در ادامه تاکید کردند: نهم دی با دهم دی هیچ فرقی ندارند، این مردمند که ناگهان با یک حرکت- که آن حرکت برخاسته از همان عواملی است که نوزدهم دی قم را تشکیل داد از حضور در عرصه ی مجاهدانه است- روز نهم دی را متمایز می کند.

هرچه می توانید در افزایش بصیرت خود درتحقق بخشیدن به بصیرت خود تلاش کنید ونگذاریددشمنان از بی بصیرتی ها استفاده کنند. 

دشمن به شکل دوست جلوه می کند. حقیقت به شکل باطل وباطل در لباس حقیقت.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضاى ستاد بزرگداشت ۹ دى‌

 

 

...در قضیه‌ى 9 دى سال 88 یک نکته اساسى است و آن نکته برمیگردد به هویت انقلاب و ماهیت انقلاب. یعنى همان روحى که حاکم بود بر اصل انقلاب ما و آن حضور عظیمِ بى‌نظیرِ تاریخى در سال 57، همان روح در ماجراى 9 دى نشان داده شد؛ کمااینکه در قضایاى گوناگونِ دیگر هم نشان داده شده، لیکن در 9 دى به شکل بارزى نشان داده شد؛ به طورى که جاى انکار و تردید و تأمل براى هیچ کس از بدخواهان و دوستان و دشمنان و دیگران باقى نگذارد. آن روح چه بود؟ روح دیانتِ حاکم بر دلهاى مردم بود...

ادامه مطلب ...

کارگاه آموزشی مطالعه مفید در پارس آباد

 

 

 

کارگاه آموزشی مطالعه مفید بصورت جداگانه در ادارات آموزش و پرورش، بهزیستی ، کمیته امداد ، هلال احمرو بنیاد شهید پارس آباد برگزارشد . حجت الاسلام امین          پورمحمد رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پارس آباد در این کارگاهها با اشاره به تمدن کهن و سابقه کتابخانه های عمومی بزرگ در ایران قبل و بعد از اسلام گفت: وضعیت موجود در زمینه مطالعه و کتابخوانی شایسته ی  جامعه ی دینی ما نیست.         وی افزود : انسان هیچ وقت از مطالعه بی نیاز نیست، چه برای سرگرمی یا برای بالا بردن سطح معلومات یا برای پژوهش و ارائه یک نظر کارشناسی باید به کتاب مراجعه کرد.

آقای پور محمد گفت: رادیو، تلویزیون و اینترنت رقیب جدی برای کتاب نیستند چرا که آنها برای تهیه محتوا به کتاب محتاج هستند و کتاب یک رسانه جامع است و تمام رسانه های دیگر در کتاب قابل جمع هستند و از آن نشئت می گیرند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی لازمه همگانی شدن مطالعه را احساس نیاز به مطالعه در بین قشرهای مختلف جامعه دانسته و گفت : برای این منظور باید تمام نهادهای فرهنگ ساز جامعه از جمله خانواده، متولیان امر آموزش (اعم از آموزش و پرورش و دانشگاهها)،دستگاههای دولتی، ادارات و رسانه های ارتباط جمعی عزم جدی داشته باشند و همکاری نمایند.

در این کارگاهها که با همکاری امور بانوان فرمانداری و در اجرای مصوبه کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان برگزار می گردید ، شبکه کتابخوانان حرفه ای رونمایی شد و مزایای و اهداف راه اندازی این شبکه اجتماعی تشریح گردید و تراکت های برای معرفی نخستین شبکه اجتماعی کتاب محور و نیز معرفی کتابخانه های عمومی و خدمات قابل ارائه در آنها ، بین شرکت کنندگان توزیع گردید.

هم چنین شرکت کنندگان در این کارگاهها به عضویت کتابخانه های عمومی درآورند.