حرف دل - افشین خاک نژاد / کارمند کتابخانه عمومی پارس آباد

  

 

سلام، چند وقت بود خیلی دلم می خواست بنویسم ولی به دلایلی نمی شد. الان که دارم براتون می نویسم ساعت کمی از یازده شب  گذشته وعده بیشتری از مردم شهر در خوابند ومن می خواهم دقایقی از زندگی ام را به نوشتن صرف کنم آنهم چه نوشتنی ... عقربه ساعت در اطاقم همچنان به تیک تیک خود ادامه می دهد وگاه کذاری صدای سگ همسایه بغلی به گوش می رسید انگار کسی به خانه شان نزدیک می شدکه آشنا نبود.به هر حال امشب دلمو زدم به دریا وخاطره امروز جمعه  به تاریخ 01/07/1390 همزمان با اول مهر بود

 طبق تماس تلفنی که چند روز پیش با هم گذاشته بودیم تا دور هم جمع بشویم. با دوستان دوران خدمت  سرباز معلمم در پارک سبد مشغول مرور خاطرات آن دوران بودیم یک مرتبه زنگ گوشی موبایلم به صدا درآمد گوشی را برداشتم شماره تلفن  ناشناس بود بلافاصله جواب دادم. بعد از سلام  واحوالپرسی فرد ناشناس به من گفت شناختی، گفتم نه؟از من پرسید کجا هستی ؟ با تعجب جواب دادم در پارک با دوستانم مشغول زنده کردن خاطرات دوران خدمت سربازی هستیم .پرسیدم چرا خودتان را معرفی نمی کنید؟ گفت مهم نیست ودر ادامه افزود پس خاطرات ما چی شد؟ از تو شاکی هستم گفتم مگرخطایی از من سرزده که از من ناراحت هستی .گفت نسل ما همچون فیلم اخراجی ها شده است واز این نسل جدید شکایت دارم. گفتم من که کاره ای نیستم شما باید شکایت خود را به مسئولان بگویید نه من، در جواب گفت از تو ناراحت هستم، به خاطر اینکه نسل ما که مایه آسایش وآرامش شما بود وهست آیا تاکنون مطلبی درباره ما نوشته ای ؟ آیا تابه حال از برادرت پرسیده ای که در زمان جنگ چه اتفاقاتی افتاده ؟ تو که تا امروز از سهمیه ایثارگری برادرت استفاده کرده ای وخواهی کرد آیا از او به خاطر رشادتش تشکر کرده ای؟ گوشی را قطع کرد وچندین بار تماس گرفتم پاسخ نداد. آن روز بعد از قطع ارتباط تلفنی با فرد ناشناس اصلا حالم خوب نبود وبا اینکه پیش دوستانم بودم وآنها مشغول تعریف کردن خاطرات بودند ولی حواس من به سخنان وگلایه های آن ناشناس بود. خیلی ناراحت بودم احساس کردم راست می گوید و چقدر از این عزیزان غفلت کرده ایم.اگر از یک طرف نگاه کنی راست می گفت خیلی از آنان زمانی رفتند که من وامثال من نبودیم ویا اگر بودیم هم یه بچه شیرخواره بودیم .ما نبودیم وآنان را ندیدیم ودرک نمی کنیم.عده ای نفس شان را دادند تانسل بعدی که ما هستیم نفس بکشیم .ویک سئوال دیگر من را ناراحت کرد وآن اینکه : آیا من ویا تو ای مخاطب عزیز،یادی از این عزیزان می کنیم،از ایثارگران ،جانبازان ، موج زدگان ، آزادگان ، شیمیایی  و...ویا آیا چند ورقی از وصیت نامه شهیدان مروری کرده ایم  راستی آیا ماادامه دهندگان راه این دلاور مردان  هستیم یا سنگرشان را خالی گذاشته ایم ؟ بهتر است چندی ازسخنان سردار شهید محمد ابراهیم همت  را مرور کنیم این شهید بزرگوار می گوید *( وجدان ،قاضی خوبی است .شب ها بنشینیم این وجدان راقاضی کنیم .امروز من کار خودم را کردم یا نکردم .وجدانتان به شما می گوید چکار کنید نه بگویید فرمانده لشکر،نه بگویید فرمانده گردان ونه فرمانده تیپ ،وجدان را قاضی کنید ،ببینید آن وظیفه ای که برعهده شما بود انجام داده اید یا نه .......  .از طرف من به جوانان بگویید چشم شهیدان به شما دوخته شده است . به پا خیزید واسلام خود را دریابید )* آیا وجدانمان را مورد سئوال قرار داده ایم ؟آیا توشه ای نیک برای آخرتمان داریم

اگر این مردان بی ریا وبی ادعا نبودند، دشمن با ما چه کارهایی که نمی کرد واقعا گفتنش برایم سخت است. نمی دانم در قیامت جواب این ایثارگران را که از ما به خاطر کم توجهی مان به آنان به درگاه الهی شکایت خواهند نمود در آن موقع چه پاسخی خواهیم داشت نمی دانم؟

فی البداهه ...

 

 

 

شنیدستم که در صحرای ایران
فرو افتاد یک طیاره ویران
به امیدی که یکسر فتح گردد
ری و آمل ، زگرگان تا به تهران
یکی پیری جهاندیده لغز گو
بگفتا نکته ای در باب ایشان :
خریت خوردن آب و علف نیست
اوباما ...بوش ...کارترر ...تا به ریگان ...!

شبکه کتابخوانان حرفه ای در دانشگاه محقق اردبیلی رونمایی شد

شبکه کتابخوانان حرفه ای در دانشگاه محقق اردبیلی رونمایی شد

فرهمند امین: توسعه منابع دیجیتال گامی مثبت در جهت بروز رسانی و کار آمد کردن کتابخانه هاست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل ؛با حضوررئیس دانشگاه محقق ،مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و  دانشجویان دانشگاه محقق ،شبکه کتابخوانان حرفه ای در دانشگاه محقق اردبیلی رونمایی شد.

فرهمند امین در این همایش تعالی فکر و اندیشه و پویایی انسانها را در سایه بهره مندی از تفکرات و اندیشه های اندیشمندان نسلهای گذشته و حال دانست و افزود؛در جهت بروز رسانی کتابخانه ها و تهیه منابع دیجیتالی  در کتابخانه ها ،شبکه کتابخوانان حرفه ای در نهاد کتابخانه ها طراحی و راه اندازی شد .

وی این شبکه را حاوی منابع دیجیتالی ارزنده دانست و گفت؛ به مناسبتهای مختلف مسابقات کتابخوانی نیز در این شبکه  برگزار می شود و برندگان این مسابقات جوایز ارزنده ای دریافت می کنند.

فرهمند امین ؛ از عضویت بیش از 100 هزار نفر درسطح کشوردر این شبکه خبر داد و خواستارعضویت دانشجویان در این شبکه شد.وی همچنین به تجهیز کتابخانه ها مرکز استان و شهرستانها به اینترنت  پرسرعت اشاره کرد و یاد آور شد ؛نرم افزار نمایه نشریات با قابلیت ارائه بیش از 800 هزار عنوان در تمامی کتابخانه های استان قابل استفاده می باشد و این نرم افزار حاوی مقالات متعددی به صورت کاملا" دیجیتال است که امکان پرینت این مقالات مهیا شده است.

در ادامه مسعود گنجی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز در سخنانی با اشاره به وضعیت کنونی بوجود آمده در منطقه و بویژه جهان اسلام به طرحها ی گسترده استکبار یرای مقابله با انقلابها بویژه انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد وگفت ؛استکبار جهانی با طراحی جنگ نرم علیه نظام اسلامی به فکر مقابله با این نظام مردمی است و مردم ما برای عبور از این ورطه های حساس باید به سلاح علم تجهیز شوند .

وی استفاده از ظرفیتهای علمی دانشگاهها و کتابخانه های عمومی را برای استفاده از تجربیات انسانهای گذشته و عبرت از موفقیت و شکست آنان  را خواستار شدو افزود؛ با مطالعات علمی در حوزه های تاریخی  می توان غبار محرومیت را از چهره فرهنگی جامعه زدود .

گفتنیست در پایان این همایش به مناسبت گرامیداشت ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش مراسم عصر شعر با مضامین عاشورایی توسط شاعران جوان از کانون ادبی  دانشگاه و کتابخانه های  عمومی برگزارشد.    

گزارش مراسم جشن کتاب شهرستان پارس آباد

به مناسبت گرامیداشت نوزدهمین دوره هفته کتاب، مراسم جشنی با عنوان «کتاب، یادگار ماندگار» با حضور امام جمعه، فرماندار و مسئولین ادارات شهرستان پارس آباد و با شرکت اعضای   کتابخانه های عمومی در سالن کتابخانه شهید رجائی برگزار گردید. پس از پخش سرود ملی، مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز گردید. سپس حجت الاسلام آقای امین پورمحمد پس از خیرمقدم گوئی به مهمانان، گزارشی از عملکرد اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان در سال 1390را ارائه داد. ایشان با اشاره به سابقه تاریخی وقف کتاب و کتابخانه برای استفاده عموم، گفت: در آینده نزدیک انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان پارس آباد تشکیل خواهد شد. رئیس اداره کتابخانه های عمومی اهمیت رشد میزان مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی را یادآور شده وگفت: برای رسیدن به این اهداف بلند به همکاری تمامی ادارات و نهادهای دولتی و قشرهای مختلف مردم نیازمندیم.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای علوی امام جمعه شهرستان پارس آباد بر گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه تاکید کرد. ایشان افزود: مطالعه کتاب مفید در رشد و آگاهی انسان و رهائی بشر از جهالت و نادانی نقشی اساسی دارد. وی کتاب خوانی را از نیازهای مهم جامعه دانست و از خانواده ها خواست، فرزندان خود را از کودکی با کتاب مانوس کنند.

امام جمعه شهرستان مرزی پارس آباد اشاعه فرهنگ کتاب خوانی را از پیشنیازهای جامعه ی مترقی و پویا عنوان کرد و گفت: بیگانگی با کتاب و مطالعه به بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی دامن می زند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی پارس آباد افزود: این شهرستان به لحاظ مرزی بودن و موقعیت خاص جغرافیائی به اعتبارات فرهنگی بیشتری نیاز دارد.

ایشان از توقف دو سالانه عملیات اجرائی پروژه کتابخانه مرکزی انتقاد کرد و از مسئولین شهرستانی و استانی خواست نسبت به تکیل این پروژه بزرگ فرهنگی اقدام نمایند.   

در جشن کتاب، یادگار ماندگار شهرستان پارس آباد کلیپی از عملکرد اداره کتابخانه ها در سال جهاد اقتصادی پخش گردید و مراسم با قرائت شعری توسط آقای فرامرز دهقان ادامه یافت.

در این مراسم که فرماندار، مسئولین ادارات و روسای دانشگاهها حضور  داشتند از 30 نفر از اعضای فعال کتابخانه ها، خیرین، برندگان مسابقات فر هنگی، کتابدار و مسئول کتابخانه نمونه و الگوی راعایت حجاب و عفاف، تجلیل شد.

نقد اشعار عاشورائی در جلسه کانون ادبی شهرستان پارس آباد

 

 

جلسه کانون ادبی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پارس آباد روز پنجشنبه مورخ 3/9/90 با حضور آقای جعفر نوعخواه معاون اداره کل کتابخانه های استان اردبیل و با شرکت اعضای این کانون در کتابخانه شهید رجایی پارس آباد برگزار گردید.

حجت الاسلام امین پورمحمد رئیس اداره کتابخانه های عمومی پارس آباد با اشاره به واقعه عظیم عاشورا و تاثیرات و بازتاب آن در آثار متعدد هنری و ادبی گفت: به حادثه عاشورا باید به عنوان یک فرهنگ نگریسته شود.  

وی افزود: اشعار عاشورایی مثل همه ی گونه های ادبی، دوره های مختلف به خود دیده است و فراز و نشیب های سیاسی و تحولات اجتماعی در شکل گیری این دوره ها موثر بوده اند.

آقای پورمحمد با استناد به کتاب در «شرح منظومه ی ظهر» که نوشته دکتر غلامرضا کافی بوده و موضوع آن نقد و تحلیل شعرهای عاشورایی می باشد، گفت: دوره های سیر تحول و تکوین شعرهای عاشورایی را به چهار گروه می توان تقسیم کرد:

عصر اول: قرون اولیه تا پیش از حکومت صفویه ( قرن چهارم تا پایان قرن نهم )

عصر دوم: عصر صفویه ( قرن های ده و یازده )

عصر سوم: دوره های کوتاه افشاریه، زندیه و نیز دوران طولانی شاهان قاجار ( قرن های دوازده و سیزده )

عصر چهارم: دوره معاصر ( از سال 1300 به بعد)

حجت الاسلام پورمحمد در ادامه با اشاره به اینکه محتوای عظیم اخلاقی واقعه ی عاشورا، ظرفیت بی نهایت نفس واقعه و بی نهایت بودن فضیلت هایی که از امام حسین ( ع ) و یاران وفادارش تجلی نموده است،سرمایه ای فراوان برای اهل ذوق و هنر ادبیات می باشد.

در ادامه این جلسه آقای نوعخواه با اشاره به اینکه شعر عاشورایی به نوعی با مظلومیت عجین شده و در عین حال جذب کننده می باشد گفت: شعر عاشورایی دقیقاً همان شعر متعهد است که سراسر آن درس آزادگی و شجاعت می باشد.

ایشان با قرائت بندهایی از ترجیح بند محتشم که از اشعار فاخر و دارای قدمت و تاثیر گذار و در نوع خود بی نظیر است گفت: بند اول این ترجیح بند 12 گانه استقبال از محرم می باشد و هر بند آن یک موضوع خاصی  از واقعه عاشورا را شرح می دهد. 

 

اسامی برگزیدگان مسابقه ادبی

 

 

عبدالرحیم سعیدی راد، رئیس هیات داوران مسابقه ادبی " شرح شقایق " ، در گفت و گو با خبرنگار واحد ادبیات خبرگزاری فارس ، اسامی برگزیدگان این مسابقه ادبی را  اعلام کرد.

      سعیدی راد ضمن تشکر از همه شاعرانی که در این مسابقه شرکت کرده اند گفت : نفس حضور در این حرکت ارزشی مهم بود و از نظر ما همه دوستان شاعری که با احساس تعهد و شور انقلابی در این مسابقه شرکت کرده اند برنده هستند و اعلام اسامی چند تن به عنوان برگزیده ، صرفا یک حرکت نمادین است. از همین رو بر خود وظیفه می دانیم که از همه شاعران بزرگواری که با ارسال اثر با ما همراهی و همدلی کردند صمیمانه تشکر کنیم و به آنان دست مریزاد بگوییم.

      وی در ادامه این گفت و گو افزود : همچنان که پیش تر اعلام شده بود ، تلاش ما بر این است که از برگزیدگان  مسابقه طی یک مراسم رسمی که در مشهد مقدس برگزار خواهد شد تقدیر به عمل آید. تاریخ دقیق برگزاری این مراسم انشاالله بزودی اعلام خواهد شد. 

     وی در پایان با ذکر این نکته که در مراسم فوق الذکر از سه پیشکسوت عرصه شعر و ادبیات انقلاب نیز به پاس خدماتی که طی سه دهه گذشته داشته اند  تقدیر به عمل خواهد آمد ، اسامی برگزیدگان مسابقه " شرح شقایق " را به شرح زیر اعلام کرد و گفت : این شاعران برگزیده مسابقه هستند و هیچ گونه تقدم و تاخری نسبت به یکدیگر ندارند.

 

 

بخش تقدیر از پیشکسوتان

- خلیل عمرانی

-مصطفی محدثی خراسانی

- عباس خوش عمل

 

 

برگزیدگان بخش " مطروحه رهبری

- مصطفی پور کریمی

- علی فردوسی

- سید حسن مبارز

- وحید طلعت

- وحید ضیایی

 

 

برگزیدگان بخش نکوداشت مقام جانبازان :

- مریم ترنج

- سیده فاطمه صداقتی نیا

شهرام رضایی کاریکاتورست اردبیلی در مسابقه بین المللی کارتون کتاب

 

 

به گزارش هنر پرس،‌ مراسم اهدای جوایز نخستین مسابقه بین‌المللی کاریکاتور کتاب که با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشورو خانه کاریکاتور به اجرا درامده بود ، با حضور دو هنرمندان خارجی این مسابقه در تالار رودکی برگزار شد و برگزیدگان این مسابقه به شرح زیر معرفی شدند:

جایزه اول این مسابقه به مبلغ ۲ هزار دلار به همراه تندیس و لوح تقدیر به "مهدی احمدی روزبهانی" از ایران رسید.

جایزه دوم شامل ۱۵۰۰ دلار به همراه تندیس و لوح تقدیر به ناصر مقدم از ایران تعلق گرفت و "فلورین دروکریشنانا" از رومانی حائز دریافت جایزه سوم این مسابقه شامل هزار دلار به همراه لوح تقدیر و تندیس مسابقه شد.

همچنین از والنتین دروژنین از روسیه، شهرام رضایی از ایران، شوکت یالاز از ترکیه، سامان احمدی از ایران،‌پائولو دالپونته از ایتالیا، اولکسی کاستوفسکی از اوکراین، یوگسلاو ولاهویج از صربستان نیز تقدیر شد.

نمایشگاه مسابقه بین‌المللی کاریکاتور کتاب تا ۵ آذرماه در تالار وحدت برپاست. 

 

 

کلاسهای تکنیکهای تطبیقی مطالعه و روش نگارش و انشاء در زبان فارسی

 

 

امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل برگزار می کند :  

کلاسهای تکنیکهای تطبیقی مطالعه و روش نگارش و انشاء در زبان فارسی و انگلیسی در کتابخانه مرکزی

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل؛ درراستای ارتقای سطح دانش عمومی کتابداران برای ارائه خدمات مطلوب به مراجعه کنندگان کلاسهای تکنیکهای تطبیقی مطالعه وروش نگارش و انشاء در زبان فارسی و انگلیسی در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار می شود. این کلاسها روز های یکشنبه از ساعت 17 الی 19 عصر برگزار می شود و علاوه بر کتابداران دانشجویان علاقمند نیز  در این کلاسها شرکت می نمایند گفتنیست: به دلیل حضور دانشجویان در کتابخانه مرکزی این کلاسها با استقبال دانشجویان و اعضای فعال کتابخانه مرکزی روبرو بوده است.
 

جنگ تن به تن ...!

مسئول کتابخانه عمومی شهرتازه کند به منظور تبلیغ وتوسعه مسابقات کتابخوانی آنلاین نهاد اقدام به راه اندازی وآموزش کارکنان شهرداری وبخشداری نموده است :  

 

نقد کتاب فال خون تالیف داود غفارزادگان برگزار شد.

 

 

جلسه کانون ادبی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پارس آباد با موضوع نقد کتاب فال خون تالیف داود غفارزادگان برگزار شد.

در این جلسه که باشرکت جمعی از اعضای این کانون وبا حضور معاون مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل وکارشناس امور فرهنگی وآقای قلی پور از مدرسان داستان نویسی حوزه هنری تبلیغات اسلامی استان اردبیل در کتابخانه شهید رجایی برگزار گردید.

آقای قلی پور در باره ساختار و شخصیت های کتاب فال خون توضیحاتی ارئه نمودند وبه سوالات حاضرین در باره این رمان پاسخ دادند. سپس آقای نوع خواه معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل درباره شیوه داستان نویسی وموارد اساسی که باید یک داستان نویس موفق آنها را مراعات نماید صحبت کرد. ایشان گفتند: فال خون رمانی است با موضوع دفاع مقدس که نویسنده به خوبی توانسته است ضعف ودر ماندگی نیروهای دشمن را با ظرافتی خاص بیان کند. 

کارشناس امور فرهنگی اداره کل نیز طی سخنانی آقای داود غفارزادگان را از نویسندگان موفق دانسته ودر باره آثار منتشر شده وی توضیحاتی ارائه داد. در ادامه این جلسه آقای فرامرز دهقان و خانم شهلا شمس اشعار خودر ا قرائت کردند و بررسی شعر عاشورایی بعنوان موضوع جلسه بعدی کانون اعلام شد.