نشست بررسی زبان زنانه – مادرانه در شعر و داستان بر پایه ی آثار نویسندگان زن استان اردبیل

گزارشگر : مریم محمدی 

 

 

 

نشست بررسی زبان زنانه مادرانه در شعر و داستان بر پایه ی آثار نویسندگان زن استان اردبیل روز پنج شنبه مورخ 20/9/93در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد . در این مراسم که با حضور بیش از 50 نفر از اهالی قلم استان برگزار گردید وحید ضیایی ( شاعر و نویسنده و مسوول کلاس های ادبیات خلاق )  ، گلناز شعبانی ( داستان نویس و مدرس کلاس های ادبیات خلاق )  ، سولماز صادق زاده و سپیده داداش زاده ( شاعر و از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ) به ایراد سخنرانی پرداختند .

بررسی اجمالی تاریخ داستان نویسی و شعر سرایی زنان در ایران ، پرداختن به آثار برتر تولید شده در حوزه ادبیات زنان ، بررسی المان های زبان شناختی آثار تولید شده ی فاخر در این حوزه ، تاکید بر جایگاه متعالی مادرانگی و نقد پذیری مکاتب غربی در این خصوص و نهایتا  اثر خوانی نویسندگان و شاعران زن حاضر در جلسه  از اهم مطالب عنوان شده در این مراسم بود .

سولماز صادقزاده، با تاکید بر اینکه قائل بودن خط حائل  بین ادبیات زنانه و مردانه از نظر ادبا و تئوری پردازان ادبی کار چندان درستی نیست؛ چراکه همه ی ما قبل از زن و مرد بودن به عنوان یک انسان   دغدغه هایی اجتماعی و انسانی داریم، به تاریخچه ای از زنان نویسنده اشاره کرده و گفت  که زبان عاطفی، خودگریز، جنون آمیز،  پرخاشگر و  برجسته که به ادبیات زنانه ربط می دهند تنها شامل ادبیات زنانه نمی شود. از نظر ایشان نقد فمینیستی غربی سعی در برتری دادن زن نسبت به مرد دارد. اما ما در شرق دغدغه مان در کنار هم دیده شدن زن و مرد است و توجه به تعالی مادرانگی زن است .

به اعتقاد گلناز شعبانی در نقد آثار نویسندگان زن باید دنبال نوعی سرزندگی باشیم که حاصل روحیه ی زیستی و روانشناختی زنان است و  جستجو در آثار زنان باید بر محور حلول همین سرزندگی قرار داشته باشد .

 سپیده داداش زاده با بررسی زبان اشعار چهار تن از شاعران زن معاصر ایران؛  پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد، سیمین بهبهانی و طاهره صفارزاده، گفت حال وقت آن است که زنان شعر و نویسنده از محدوده ی شخصی نویسی های متداول در آثار دهه های گذشته  بیرون آمده و به جای تقلید از آثار پیشین و با استفاده از تجارب آنان زبان و دغدغه ی عصر خود را بیابند.

دکتر ضیائی با ارائه تقسیم بندی از تاریخ نویسندگان و شاعران زن معاصر ایران و بررسی اجمالی آثار ایشان از ابتدا تا کنون گفت  که یکی از رخدادهای مهم دوران معاصر  این است که واژگان از حصار وزن بیرون آمده و این آزاد سازی انرژی و ویژگیهای زنانه فرصت بروز پیدا کردند.  مشکل جامعه ی ادبی ما  این مطلب است  که  به جای بررسی زبان به بررسیدرون مایه می پردازد و آنچه که یک اثر را دوام و قوام میبخشد و سرپا نگه می دارد زبانیت اثر است نه پرداخت درون مایگی آن، زیرا که اندیشه و محتوا عمون ثابت و تعریف شده است و ما به عنوان نویسندگان معاصر بایدبه مقوله ی زبان در آفرینش ادبی توجه بیشتر داشته باشیم .

 

لینک خبر از پرتال اداره کل

جلسه نقد و بررسی مجموعه شعر چار فصل دوستت دارم اثر دکتر قدمعلی سرامی برگزار شد

جلسه نقد و بررسی مجموعه « چار فصل دوستت دارم » اثر استاد دکتر قدمعلی سرامی شاهنامه پژوه ، نویسنده و شاعر معاصر سه شنبه 26 آبان در کتابخانه مرکزی اردبیل با حضور جمع کثیری از علاقمندان ، شاگردان و دوستداران این شاعر برگزار شد .

این مراسم با قرائت دو یادداشت مکتوب از مجموعه نقد های برگزیده اعضای کلاس های ادبیات خلاق کتابخانه مرکزی اردبیل- با محوریت آثار استاد - به قلم خانم ها فرحروز امیر اسکندری ( از شاگردان ایشان ) و مریم محمدی آغاز گشت .

سخنرانان این جلسه به ترتیب : سولماز صادق زاده نصر آبادی ( شاعر ) ، دکتر صبا بیوک زاده ( نویسنده ) ، جعفر نوع خواه ( داستان نویس ) ، دکتر کاظم نظری بقا ( شاعر و منتقد ادبی ) و دکتر وحید ضیائی ( شاعر و مترجم معاصر و مسوول و مدرس کلاس های ادبیات خلاق ) بود که هر یک به بررسی قسمتی از اشعار این مجموعه پرداختند …