تشکیل کارگروه مشترک کتابخانه های عمومی و کانون پرورش فکری در حوزه کودک و نوجوان

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، رباب عزیزخانی در دیدار با ناهید اللهوردی زاده با تأکید بر لزوم هماهنگی و همسوئی نهادهای فرهنگی، اظهار داشت: تعامل و همکاری نهادهای فرهنگی، تسریع در توسعه فرهنگی جامعه را به همراه خواهد داشت.

وی، برگزاری مشترک برنامه های فرهنگی کتابخانه ای با نهادهای فرهنگی را از جمله راهکارهای این تعامل دانسته و افزود: کتابخانه های عمومی استان آماده برگزاری ویژه برنامه های فرهنگی با محوریت کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان با کانون پرورش فکری است.  

( عزیز خانی ، اللهوردیزاده ، ضیایی در جلسه مشترک هم اندیشی فرهنگی )

 

رییس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی استان، استفاده از تجارب مربیان و کارشناسان کانون در حوزه کودک و نوجوان را موجب اتخاذ روشهای بهتر برای ترویج فرهنگ مطالعه در بین این قشر ذکر کرده و اضافه نمود: کتابداران استان با فراگیری ادبیات و نمایش خلاق، میتوانند در حوزه کودک و نوجوان خدمات مفیدتری ارائه کنند.

در این دیدار، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با استقبال از همکاری های بیشتر، کانون را نهاد تخصصی در حوزه پرورش فرهنگی کودکان و نوجوانان دانسته و گفت: تشکیل کارگروه های مشترک و برنامه ریزی های منسجم میتواند کتابخانه و کانون را در سوق دادن بیشتر کودکان و نوجوانان به سمت مطالعه یاری کند.

ناهید اللهوردی زاده با اعلام آمادگی جهت انتقال تجارب کارشناسان و مربیان کانون در حوزه ادبیات و نمایش خلاق، افزود: در حال حاضر بیش از 40 آیتم فرهنگی در کانون اجرا میشود.

وی، کودکان و نوجوانان را مهمترین گروه هدف در حوزه فرهنگ قلمداد کرده و ادامه داد: برای داشتن فرهنگ توسعه یافته و ایران پیشرفته، باید اهمیت بیشتری به پرورش فرهنگی این قشر قائل شد. 

جلسه آتی سه نهاد فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی ، حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این هفته با محوریت اجرای یک برنامه مشترک فرهنگی در زمینه کودک ئ نوجوان برگزار خواهد شد .

برگزاری اولین دوره آموزش نمایش خلاق و قصه گوئی ویژه کتابداران بخش کودک کتابخانه های عمومی استان فروردین 94

 اولین دوره آموزش نمایش خلاق و قصه گوئی ویژه کتابداران بخش کودک کتابخانه های عمومی استان با همت واحدهای آموزش و امور فرهنگی این اداره کل در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان، رباب عزیزخانی با بیان اینکه این دوره با هدف آموزش کتابداران جهت جذب بیشتر کودکان علاقه مند به کتابخوانی برگزار میشود، اظهار داشت: تجربه نشان داده فهم مطالب به کودکان از طریق نمایش، مطلوب تر صورت میگیرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، کودکان را مهمترین گروه هدف کتابخانه های عمومی دانسته و افزود:

برای داشتن جامعه کتابخوان و توسعه یافته، باید فرهنگ مطالعه را در بین کودکان نهادینه کنیم.

وی، مشارکت دادن کودکان در بازی های نمایشی و شخصیت های داستانی را یکی از راهکارهای مؤثر در گرایش آنها به سمت کتابخوانی بیان کرده و اضافه نمود: کتابداران بخش کودک کتابخانه های عمومی استان وظیفه مهمی در این خصوص بر عهده دارند. 

 

مشاور استاندار در امور کتاب و کتابخوانی همچنین شاداب سازی محیط و غنی سازی منابع بخش کودک را از برنامه های لازم اعلام و کتابداران را به ارتقای سطح آموزش و دانش تخصصی دعوت نمود.

قابل ذکر است که در این دوره آموزشی، اساتید و مربیان رشته های ادبیات کودک و نمایش خلاق به تدریس پرداختند. 

پیرو گزارش فوق اولین گرد همایی کتابداران بخش کودک برگزار گردیده و همکاران در دو کلاس سه ساعته ( مروری بر ادبیات کودک و قصه گویی و نمایش خلاق ) شرکت نمودند . مدرسان این دوره آموزشی وحید ضیائی و شهرام پوردنیا بودند .