ترم اول از پنجمین دوره ی کلاس های نویسندگی خلاق کتابخانه مرکزی اردبیل ( کتابان ) پایان پذیرفت .

 

 

با برگزاری آزمون پایان ترم ، پنجمین دوره از کلاس های نویسندگی خلاق ( کتابان ) که با همکاری امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل و کتابخانه مرکزی برگزار گردیده بود پایان پذیرفت .  

این دوره که با آغاز مرداد ماه سال جاری و فراخوان عمومی برای اعضای کتابخانه های عمومی استان اردبیل و ثبت نام از علاقمندان ، تشکیل و آغاز به کار کرد ،عصر روز های یک شنبه و پنج شنبه هر هفته با محوریت نویسندگی خلاق (شعر ، داستان) و پژوهش برگزار گردید .   

مدرسان این دوره وحید ضیائی و گلناز شعبانی ( داستان نویس ) ، محوریت مباحث را بر پایه ی آموزش تکنیک های نویسندگی و کتابخوانی خلاق قرار داده مباحث بر دو محور تئوری های آموزشی و تمرین های گروهی تشکیل شد .  

خلاصه مباحث مطرح شده در این دوره :   

1- آموزش جزوه « ادبیات خلاق » در کلاس شعر  

2- آموزش مبانی و اصول اولیه داستان نویسی  

3- آموزش مطالعه مفید و نحوه کتاب پژوهی در عرصه تحقیق  

4- بررسی خلاصه تاریخ ادبیات ایران با تاکید بر آثار برتر کلاسیک  

5- بررسی ادبیات متعهد و پایداری   

و ...  

در این دوره ، برای نخستین بار علاوه بر مباحث آموزشی ده جلسه نیز به نقد و بررسی آثاری از : قیصر امین پور ، محمد رضا عبد الملکیان ، علی معلم دامغانی ، فریدون مشیری ، رهی معیری ، فرخی یزدی و برخی دیگر از شاعران معاصر پرداخته شد  .

 نقد بررسی ده مجموعه شعر از شاعران جوان معاصر از تکالیف پایان دوره هنر آموزان بود که در وبلاگ کلاس های ادبیات خلاق قابل مطالعه می باشد .  

 

گفتنی ست علاوه بر نقد این ده مجموعه ، تولید 15 داستان کوتاه و آماده سازی سه مقاله پژوهشی درباره ی زنده یاد طاهره صفار زاده جهت دومین همایش بین المللی بزرگداشت این بانوی قرآن پژوه که بصورت دسته بندی گروهی هنر آموزان انجام شد از خروجی های موفق این دوره می باشد .  

 

پنجمین دوره این کلاس ها در حالی برگزار می شود که در طی سه سال گذشته این کلاس ها در سطح کتابخانه های عمومی شهرستان برگزار شده و با همکاری نهاد های مختلفی چون انجمن نابینایان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، دانشگاه محقق اردبیلی و ... برگزار گردیده است .