راه اندازی کانون ادبی روشندلان کتابخانه مرکزی اردبیل

 

 

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، صادق فرهمند اظهار داشت: مسابقات مکتوب و آنلاین کتابخوانی با همت امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و از طریق ثبت نام علاقه مندان در سایت www.booki.ir برگزار میشود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان افزود: با تلاشهای امور فرهنگی این اداره کل و نیز استقبال علاقه مندان، 62 نفر از علاقه مندان در سطح استان موفق شدند در سطح کشور برنده شوند که این خود از علاقه مندی مردم به حوزه کتاب و کتابخوانی حکایت میکند.

وی همچنین از راه اندازی کانون ادبی روشندلان کتابخانه های عمومی استان خبر داده و از عموم علاقه مندان عضویت در این کانون خواست تا جهت ثبت نام به بخش روشندلان کتابخانه مرکزی اردبیل مراجعه کنند

نیاز های نقد ادبی امروز / دکتر حسین پاینده

یکی از بزرگ‌ترین موانع شکل‌گیریِ جریان هویتمندِ نقد ادبی در کشور ما، کمبود منابع علمی درباره‌ی نظریه‌های ادبی و رویکردهای نقادانه است. گرایش به بررسی نقادانه‌ی آثار ادبی (خواه آثار کهن و خواه آثار امروزین)، در  دهه‌ی ۱۳۸۰، هم در میان پژوهشگران دانشگاهیِ ما بیشتر شد و هم در میان علاقه‌مندان و خوانندگانِ جدیِ ادبیات در خارج از دانشگاه. گواه این مدعا، انبوه جلساتی است که هر هفته در خصوص کتاب‌های تازه‌انتشاریافته در حوزه‌ی ادبیات توسط انجمن‌ها و محافل و نهادهای ادبی برگزار می‌شوند. اکنون چند سال است که دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌ها (حتی در رشته‌های غیر علوم انسانی) اقدام به تشکیل انجمن‌هایی کرده‌اند که در جلسات‌شان اساساً به همین موضوع (نقد آثار ادبی) پرداخته می‌شود. این تحولی درخور اعتناست، زیرا در گذشته دانشگاه از رویدادها و تحولاتِ ادبی به دور بود و این‌طور به نظر می‌رسید که کار دانشگاهیان منحصر به این است که در مدح فلان شاعر کلاسیک و بی‌نظیر بودن فلان اثر ادبیِ متعلق به چندین قرن پیش سخن بگویند و از پژوهش در خصوص درونمایه‌ها و ویژگی‌های آن آثار غفلت بورزند. تشکیل جلسات این انجمن‌ها، برای دانشجویان جدی، به انگیزه‌ای برای فراگیری شیوه‌ها و رهیافت‌های نقد ادبی تبدیل شده است. پرسشی که این دانشجویان نوعاً می‌کوشند پاسخی برایش بیابند این است: مطالعه‌ی نظام‌مند ادبیات، مطالعه‌ای که با کاوش درباره‌ی چندوچونِ معناسازی در متون ادبی سروکار دارد، به چه صورت انجام می‌شود؟ طرح این پرسش خودبه‌خود سویه‌ای جستجوگر و انتقادی به ذهنیت این دانشجویان داده است و لذا باید تشکیل این انجمن‌های دانشجویی را رویدادی فرخنده محسوب کرد.

از سوی دیگر، محافل و کانون‌های ادبی در خارج از دانشگاه بخش مهمی از فعالیت‌‌های خود را به نقد معطوف کرده‌اند. برخی از این محافل و کانون‌ها وابسته به ناشرانی هستند که به سبب گستردگیِ دامنه‌ی کارشان، از این امکان برخوردارند که در جنب انتشار کتاب، نقد و بررسی کتاب را هم به عنوان مشوّقی برای خرید هرچه بیشتر کتاب در دستور فعالیت‌های‌شان قرار دهند. برخی دیگر از این محافل در حاشیه‌ی جوایز ادبیِ بخش خصوصی شکل گرفته‌اند و به دلیل اقبال علاقه‌مندان به آثار ادبی، جلساتی در نقد آثار جدید و یا کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشیِ کوتاه‌مدتی برگزار می‌کنند که باز نقد ادبی در کانون این فعالیت‌ها قرار دارد. به این ترتیب، نقد نه فقط در دانشگاه، بلکه همچنین در خارج از دانشگاه به موضوعی علاقه‌انگیز تبدیل شده است.

این تحولات خجسته فقط زمانی می‌توانند سمت‌وسویی واقعاً سودمند و اثرگذار داشته باشند که محتوای بحث‌هایی که در جلسات این انجمن‌های دانشگاهی و محافل غیردانشگاهی ارائه می‌شود، بر پایه‌ای نظری استوار باشد. از جمله بزرگ‌ترین نقصان‌های این جلسات، دلبخواهانه بودن روش‌های بررسی متون ادبی است. منتقد ادبی کسی نیست که در جلسه‌ای عمومی (یا در مقاله‌ای در یک نشریه‌ی ادبی) عقاید شخصی خود را درباره‌ی فلان اثر ادبی یا بهمان نویسنده و شاعر به مخاطبانش «ابلاغ» می‌کند. اساساً نقد معطوف به بیان عقیده‌ی شخصی درباره‌ی محاسن یا ضعف‌های هیچ اثر ادبی‌ای نیست. نقد ادبی تفحّصی است درباره‌ی این‌که چه معناهای تلویحی‌ای در متن شکل گرفته‌اند و نیز شکل‌گیریِ این معناهای متکثر از راه به‌کارگیریِ کدام راهبردهای معناسازانه میسر شده است. این تفحّص ایجاب می‌کند که منتقد هرگونه گزاره درباره‌ی متن را بر پایه‌ی نظریه‌ای معیّن و با ارائه‌ی استدلال و با استناد به شواهدی از متن، به طرزی مقنع با خواننده یا مخاطب خود در میان بگذارد. در گذشته اکثر جلسات موسوم به «نقد کتاب»، بیش از آن‌که بر پایه‌ی نظریه‌های ادبی استوار باشد، بر اساس سلیقه‌های شخصی این یا آن «صاحب‌نظرِ سرشناس» برگزار می‌شدند. براستی فایده‌ی شرکت در جلسه‌ای که در آن، کسی از خوش آمدن یا بد آمدنش از رمانی جدید یا مجموعه‌ی تازه‌انتشاریافته‌ای از شعر سخن می‌گوید چیست؟ همین پرسش را می‌توان این‌گونه مطرح کرد که: بر خواندنِ مقاله‌ای که نویسنده‌ی آن حکم کرده چه داستانی «عالی» یا چه شعری «ضعیف» است، چه فایده‌ای می‌تواند مترتب باشد؟ شاید به همین سبب برخی از نویسندگان و شاعران اساساً تمایلی به «نقد شدن» آثارشان در این قبیل جلسات یا نشریات ندارند. دلبخواهانه بودن احکام غیرتحلیلیِ این سخنرانان و مقاله‌نویسان نه فقط باعث رنجش پدیدآورندگان آثار ادبی می‌شود، بلکه همچنین ذوق و اشتیاق جستجوگرانه و ذهن نظام‌طلبِ پژوهشگران جوان و علاقه‌مندان به نقد ادبی را ارضا نمی‌کند.

راه برون‌رفت از وضعیتی که نقد ادبی در ایران به آن دچار شده، اتکا به نظریه در کنش نقادانه است. این امر صرفاً زمانی میسر می‌شود که منابع علمی درباره‌ی رهیافت‌های نقادانه به زبان فارسی ترجمه شوند و در اختیار پژوهشگران ادبی و دست‌اندرکاران فعالیت‌های نقادانه قرار گیرند. انتشار کتاب‌ها و مقالاتی که نظریه‌هایی مانند تاریخ‌گرایی نوین، روانکاوی، ساختارگرایی، نظریه‌ی پسااستعماری و غیره را به خواننده‌ی فارسی‌زبان معرفی کنند، در زمره‌ی مبرم‌ترین نیازهای امروز مطالعات ادبی در کشور ما است. اما در این کار، خطری بالقوه نیز هست که باید از آن آگاه و برحذر بود. مستغرق شدن در نظریه و برخوردار نبودن از تواناییِ کاربرد نظریه‌های ادبی برای نقد متن، می‌تواند موجب ابتر شدن فعالیت‌های معطوف به نقد باشد. منتقد ادبی واقعی کسی است که هم بر نظریه تسلط دارد و هم راه و روش کاربرد نظریه برای قرائت نقادانه‌ی متون ادبی را می‌داند. «استادی» که فقط نظریه بداند اما از نقد عملی متون ادبی عاجز باشد، به آشپزی شباهت دارد که دستورالعمل پخت خوشمزه‌ترین غذاها را خوب می‌داند، لیکن از طبخ غذا ناتوان است. چنین «آشپزی» به کار عملیِ آشپزی نمی‌آید و نمی‌تواند نیاز کسانی را که مایل به تناول غذا هستند رفع کند. از این حیث، لازم است که در انتخاب منابع اصلی نقد ادبی برای ترجمه به زبان فارسی، به آن کتاب‌هایی اولویت داده شود که علاوه بر معرفی نظریه‌های متنوع ادبی، الگوهایی از نقد عملی هم به دست می‌دهند و خواننده می‌تواند با خواندن نمونه‌هایی از نقد، عملاً با شیوه‌های نقد ادبی آشنا شود. چنین کتاب‌هایی هستند که می‌توانند نیازهای امروز ما در زمینه‌ی نظریه و نقد ادبی را اجابت کنند.

 

 

(به نقل از وبلاگ ایشان )

اسامی برندگان آنلاین اردیبهشت استان اردبیل / با تبریک به همه عزیزان

101

سیری در نهج البلاغه

اردبیل

ناصر

مهدوی مقدم

102

سیری در نهج البلاغه

اردبیل

حامد

نوروزی

103

سیری در نهج البلاغه

اردبیل

مینا

جانی

104

سیری در نهج البلاغه

اردبیل

سجاد

رحمتیان

105

زهرا علیها السلام برترین بانوی جهان

اردبیل

مریم

هنرمند

106

زهرا علیها السلام برترین بانوی جهان

اردبیل

معصومه

زینالی

107

خاک های نرم کوشک

اردبیل

حسین

گل محمدی

108

خاک های نرم کوشک

اردبیل

هوشنگ

حیدرپور

109

خاک های نرم کوشک

اردبیل

فایقه

باقرزاده خیاوی

110

خاک های نرم کوشک

اردبیل

مریم

صحرایی

111

خاک های نرم کوشک

اردبیل

ایرج

نظامی

112

خاک های نرم کوشک

اردبیل

عباس

صفری

113

زندگی آرام با روزی حلال(المعیشه)

اردبیل

علی

نقی زاده

114

زندگی آرام با روزی حلال(المعیشه)

اردبیل

مجتبی

فولاد زاده

115

زندگی آرام با روزی حلال(المعیشه)

اردبیل

عباس

عادلی

116

زندگی آرام با روزی حلال(المعیشه)

اردبیل

فرانک

صبر

117

زندگی آرام با روزی حلال(المعیشه)

اردبیل

عزیزه

سلیمانی

118

نظم آنچه همه دوست دارند ولی

اردبیل

فرشید

رحمتی

119

نظم آنچه همه دوست دارند ولی

اردبیل

علی

شعبانی

120

شوالیه های معبد

اردبیل

علیرضا

رمضانی

121

شوالیه های معبد

اردبیل

سمانه

تدین

122

شوالیه های معبد

اردبیل

اطمه

رنج خواه

123

راز شهرت صادق هدایت

اردبیل

محمد

افرازی

124

نقشه ی نقش برآب

اردبیل

طاهره

موسوی

125

نقشه ی نقش برآب

اردبیل

مجتبی

ابراهیمی

126

نقشه ی نقش برآب

اردبیل

سمیرا

موثق

127

نقشه ی نقش برآب

اردبیل

عادله

بخشی

128

نقشه ی نقش برآب

اردبیل

خدیجه

حقوردی

129

نقشه ی نقش برآب

اردبیل

کبری

توحیدی

130

سیمای فرزانگان

اردبیل

حانیه

قدرتی

131

سیمای فرزانگان

اردبیل

میلاد

صادقی  مرشت

132

شکست طبس

اردبیل

مهدی

شاهی

133

شکست طبس

اردبیل

گوزومون

ایشیغی

134

شکست طبس

اردبیل

ساناز

علی محمدی

135

شکست طبس

اردبیل

میثم

عباس زاده

136

شکست طبس

اردبیل

علی

زارعی

137

بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک

اردبیل

یاسمن

بهرو

138

بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک

اردبیل

عزیز

فلاحتی

139

بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک

اردبیل

مصطفی

حیدری  مشکول

140

بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک

اردبیل

سهیل

مولایی

141

بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک

اردبیل

سولماز

حاجی

142

مقام لیلة القدری فاطمه سلام الله علیها

اردبیل

رباب

راستگو

143

مقام لیلة القدری فاطمه سلام الله علیها

اردبیل

جعفر

برجی

144

مقام لیلة القدری فاطمه سلام الله علیها

اردبیل

سخاوت

پورحسین

145

اصول عقائد اسلامی توحید

اردبیل

اسماعیل

حیدری مشکول

146

اصول عقائد اسلامی توحید

اردبیل

علی

مرادی

147

اصول عقائد اسلامی توحید

اردبیل

میلاد

عبادی

148

اصول عقائد اسلامی توحید

اردبیل

سعید

پورصفر

149

اصول عقائد اسلامی توحید

اردبیل

فاطمه

حاجی زاده

150

بهشت خانواده

اردبیل

الهام

جدی

151

بهشت خانواده

اردبیل

مریم

طاهر نژاد

152

بهشت خانواده

اردبیل

عارف

عباسی

153

صحیفه سجادیه

اردبیل

سمیرا

پورحبیبی

154

صحیفه سجادیه

اردبیل

علی

حیدری

155

صحیفه سجادیه

اردبیل

سعید

صمدی

156

صحیفه سجادیه

اردبیل

شبنم

بالازاده

157

ابزارهای کاوش در اینترنت (ویژه کتابداران)

اردبیل

نسیم

امامقلی زاده

158

میوه درمانی

اردبیل

میترا

دادخواه

159

میوه درمانی

اردبیل

محسن

حسنی

160

آتش در خرمن

اردبیل

ویدا

عظیمی

161

آتش در خرمن

اردبیل

منصور

عابدی

آمار مشارکت شهرستان ها در مسابقات آنلاین دو ماهه اول 92

ردیف

شهرستان

جمعیت

تعداد شرکت کننده گان

درصد شرکت کننده گان

1

بیله‌سوار

22889

667

2.91

2

سرعین

۴،۴۴۰

86

1.93

3

نمین

24046

454

1.88

4

پارس‌آباد

96279

1220

1.26

5

مشگین‌شهر

72958

535

0.73

6

گرمی

31497

173

0.54

7

نیر

6674

29

0.43

8

کوثر

۷،۱۵۸

21

0.29

9

اردبیل

485153

1232

0.25

10

خلخال

48028

96

0.19

 

با تشکر از فعالیت رابطین فرهنگی عزیز امید است با تدبیر مسئولین محترم و رابطین گرامی درصد جذب مخاطبین بیشتری برای شبکه کتابخوانان حرفه ای داشته باشیم . به زودی تقدیر از شهرستان های فعال انجام خواهد پذیرفت . 

 

فایل تصویری آمار

کسب جایگاه دوم کشوری توسط استان اردبیل در اردیبهشت ماه

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خبر داد؛ کسب جایگاه دوم کشوری توسط استان اردبیل در رتبه بندی تعداد شرکت کنندگان مسابقات کتابخوانی آنلاین   

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خبر داد؛

کسب جایگاه دوم کشوری توسط استان اردبیل

در رتبه بندی تعداد شرکت کنندگان مسابقات کتابخوانی آنلاین 

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل از کسب جایگاه دوم کشوری توسط استان در رتبه بندی تعداد شرکت کنندگان مسابقات کتابخوانی آنلاین در فروردین سالجاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، صادق فرهمند با بیان اینکه کسب این رتبه در بین استانهای کشور، حاکی از علاقه عموم مردم به کتاب و کتابخوانی میباشد، افزود: اعضای کتابخانه های عمومی استان و نیز تمامی علاقه مندان به کتاب میتوانند با عضویت در سایت کتابخوانان حرفه ای به آدرسwww.booki.ir و شرکت در مسابقات کتابخوانی آنلاین علاوه بر ارتقاء سطح مطالعه خود، از جوایز این مسابقات نیز بهره مند شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیتهای امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان، برگزاری نشست نقد کتاب، رونمائی از لوح فشرده زیارت غدیریه امام هادی(ع) در یک مراسم استانی، برگزاری مسابقات آنلاین و مکتوب نویسندگی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان را از برنامه های آینده این حوزه دانست.

فرهمند در پایان سخنان خود، رشد سرانه مطالعه مردم استان را حائز اهمیت دانسته و تلاشهای نهاد کتابخانه های عمومی را در جهت نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در بین عموم مردم دانست.

اسامی برندگان استانی مسابقه خاطره نویسی مهرورزی ۹۲

اسامی برندگان استانی مسابقه خاطره نویسی مهروزی  فرودین ماه سال 92

ردیف

نام ونام خانوادگی

نام شهرستان

1

ذکیه       اسحاقی

خلخال

2

زینب      بنیادی

خلخال

3

یسنا       محمدی

سرعین

4

آیلار      شکرپور

بیله سوار

5

نازیلا      شاهبازی

مشکین شهر

6

نوید         نجفی سادات

مشکین شهر

7

شکیلا     زاهد

پارس آباد

8

نیلوفر     شکری

پارس آباد

9

فاطمه   جوان بخت

نمین

10

مهراز   مبرز

اردبیل

11

علی   عظیمی 

اردبیل

12

امیر علی حسین زاده

اردبیل

13

مینا    جهانی 

اردبیل

14

زهرا   ضیائی

اردبیل

15

فرزاد   شیخ علیزاده

اردبیل

16

سید نسیم  میر جعفریان

اردبیل

17

عسل     ورودی

اردبیل

18

ثمر  طهماس پور

اردبیل

19

ارشیا  نوبخت

اردبیل

20

محمد رضا مرادی

اردبیل