به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، صادق فرهمند اظهار داشت: مسابقات مکتوب و آنلاین کتابخوانی با همت امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و از طریق ثبت نام علاقه مندان در سایت www.booki.ir برگزار میشود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان افزود: با تلاشهای امور فرهنگی این اداره کل و نیز استقبال علاقه مندان، 62 نفر از علاقه مندان در سطح استان موفق شدند در سطح کشور برنده شوند که این خود از علاقه مندی مردم به حوزه کتاب و کتابخوانی حکایت میکند.
وی همچنین از راه اندازی کانون ادبی روشندلان کتابخانه های عمومی استان خبر داده و از عموم علاقه مندان عضویت در این کانون خواست تا جهت ثبت نام به بخش روشندلان کتابخانه مرکزی اردبیل مراجعه کنند
یکی از بزرگترین موانع شکلگیریِ جریان هویتمندِ نقد ادبی در کشور ما، کمبود منابع علمی دربارهی نظریههای ادبی و رویکردهای نقادانه است. گرایش به بررسی نقادانهی آثار ادبی (خواه آثار کهن و خواه آثار امروزین)، در دههی ۱۳۸۰، هم در میان پژوهشگران دانشگاهیِ ما بیشتر شد و هم در میان علاقهمندان و خوانندگانِ جدیِ ادبیات در خارج از دانشگاه. گواه این مدعا، انبوه جلساتی است که هر هفته در خصوص کتابهای تازهانتشاریافته در حوزهی ادبیات توسط انجمنها و محافل و نهادهای ادبی برگزار میشوند. اکنون چند سال است که دانشجویان بسیاری از دانشگاهها (حتی در رشتههای غیر علوم انسانی) اقدام به تشکیل انجمنهایی کردهاند که در جلساتشان اساساً به همین موضوع (نقد آثار ادبی) پرداخته میشود. این تحولی درخور اعتناست، زیرا در گذشته دانشگاه از رویدادها و تحولاتِ ادبی به دور بود و اینطور به نظر میرسید که کار دانشگاهیان منحصر به این است که در مدح فلان شاعر کلاسیک و بینظیر بودن فلان اثر ادبیِ متعلق به چندین قرن پیش سخن بگویند و از پژوهش در خصوص درونمایهها و ویژگیهای آن آثار غفلت بورزند. تشکیل جلسات این انجمنها، برای دانشجویان جدی، به انگیزهای برای فراگیری شیوهها و رهیافتهای نقد ادبی تبدیل شده است. پرسشی که این دانشجویان نوعاً میکوشند پاسخی برایش بیابند این است: مطالعهی نظاممند ادبیات، مطالعهای که با کاوش دربارهی چندوچونِ معناسازی در متون ادبی سروکار دارد، به چه صورت انجام میشود؟ طرح این پرسش خودبهخود سویهای جستجوگر و انتقادی به ذهنیت این دانشجویان داده است و لذا باید تشکیل این انجمنهای دانشجویی را رویدادی فرخنده محسوب کرد.
از سوی دیگر، محافل و کانونهای ادبی در خارج از دانشگاه بخش مهمی از فعالیتهای خود را به نقد معطوف کردهاند. برخی از این محافل و کانونها وابسته به ناشرانی هستند که به سبب گستردگیِ دامنهی کارشان، از این امکان برخوردارند که در جنب انتشار کتاب، نقد و بررسی کتاب را هم به عنوان مشوّقی برای خرید هرچه بیشتر کتاب در دستور فعالیتهایشان قرار دهند. برخی دیگر از این محافل در حاشیهی جوایز ادبیِ بخش خصوصی شکل گرفتهاند و به دلیل اقبال علاقهمندان به آثار ادبی، جلساتی در نقد آثار جدید و یا کارگاهها و دورههای آموزشیِ کوتاهمدتی برگزار میکنند که باز نقد ادبی در کانون این فعالیتها قرار دارد. به این ترتیب، نقد نه فقط در دانشگاه، بلکه همچنین در خارج از دانشگاه به موضوعی علاقهانگیز تبدیل شده است.
این تحولات خجسته فقط زمانی میتوانند سمتوسویی واقعاً سودمند و اثرگذار داشته باشند که محتوای بحثهایی که در جلسات این انجمنهای دانشگاهی و محافل غیردانشگاهی ارائه میشود، بر پایهای نظری استوار باشد. از جمله بزرگترین نقصانهای این جلسات، دلبخواهانه بودن روشهای بررسی متون ادبی است. منتقد ادبی کسی نیست که در جلسهای عمومی (یا در مقالهای در یک نشریهی ادبی) عقاید شخصی خود را دربارهی فلان اثر ادبی یا بهمان نویسنده و شاعر به مخاطبانش «ابلاغ» میکند. اساساً نقد معطوف به بیان عقیدهی شخصی دربارهی محاسن یا ضعفهای هیچ اثر ادبیای نیست. نقد ادبی تفحّصی است دربارهی اینکه چه معناهای تلویحیای در متن شکل گرفتهاند و نیز شکلگیریِ این معناهای متکثر از راه بهکارگیریِ کدام راهبردهای معناسازانه میسر شده است. این تفحّص ایجاب میکند که منتقد هرگونه گزاره دربارهی متن را بر پایهی نظریهای معیّن و با ارائهی استدلال و با استناد به شواهدی از متن، به طرزی مقنع با خواننده یا مخاطب خود در میان بگذارد. در گذشته اکثر جلسات موسوم به «نقد کتاب»، بیش از آنکه بر پایهی نظریههای ادبی استوار باشد، بر اساس سلیقههای شخصی این یا آن «صاحبنظرِ سرشناس» برگزار میشدند. براستی فایدهی شرکت در جلسهای که در آن، کسی از خوش آمدن یا بد آمدنش از رمانی جدید یا مجموعهی تازهانتشاریافتهای از شعر سخن میگوید چیست؟ همین پرسش را میتوان اینگونه مطرح کرد که: بر خواندنِ مقالهای که نویسندهی آن حکم کرده چه داستانی «عالی» یا چه شعری «ضعیف» است، چه فایدهای میتواند مترتب باشد؟ شاید به همین سبب برخی از نویسندگان و شاعران اساساً تمایلی به «نقد شدن» آثارشان در این قبیل جلسات یا نشریات ندارند. دلبخواهانه بودن احکام غیرتحلیلیِ این سخنرانان و مقالهنویسان نه فقط باعث رنجش پدیدآورندگان آثار ادبی میشود، بلکه همچنین ذوق و اشتیاق جستجوگرانه و ذهن نظامطلبِ پژوهشگران جوان و علاقهمندان به نقد ادبی را ارضا نمیکند.
راه برونرفت از وضعیتی که نقد ادبی در ایران به آن دچار شده، اتکا به نظریه در کنش نقادانه است. این امر صرفاً زمانی میسر میشود که منابع علمی دربارهی رهیافتهای نقادانه به زبان فارسی ترجمه شوند و در اختیار پژوهشگران ادبی و دستاندرکاران فعالیتهای نقادانه قرار گیرند. انتشار کتابها و مقالاتی که نظریههایی مانند تاریخگرایی نوین، روانکاوی، ساختارگرایی، نظریهی پسااستعماری و غیره را به خوانندهی فارسیزبان معرفی کنند، در زمرهی مبرمترین نیازهای امروز مطالعات ادبی در کشور ما است. اما در این کار، خطری بالقوه نیز هست که باید از آن آگاه و برحذر بود. مستغرق شدن در نظریه و برخوردار نبودن از تواناییِ کاربرد نظریههای ادبی برای نقد متن، میتواند موجب ابتر شدن فعالیتهای معطوف به نقد باشد. منتقد ادبی واقعی کسی است که هم بر نظریه تسلط دارد و هم راه و روش کاربرد نظریه برای قرائت نقادانهی متون ادبی را میداند. «استادی» که فقط نظریه بداند اما از نقد عملی متون ادبی عاجز باشد، به آشپزی شباهت دارد که دستورالعمل پخت خوشمزهترین غذاها را خوب میداند، لیکن از طبخ غذا ناتوان است. چنین «آشپزی» به کار عملیِ آشپزی نمیآید و نمیتواند نیاز کسانی را که مایل به تناول غذا هستند رفع کند. از این حیث، لازم است که در انتخاب منابع اصلی نقد ادبی برای ترجمه به زبان فارسی، به آن کتابهایی اولویت داده شود که علاوه بر معرفی نظریههای متنوع ادبی، الگوهایی از نقد عملی هم به دست میدهند و خواننده میتواند با خواندن نمونههایی از نقد، عملاً با شیوههای نقد ادبی آشنا شود. چنین کتابهایی هستند که میتوانند نیازهای امروز ما در زمینهی نظریه و نقد ادبی را اجابت کنند.
101 | سیری در نهج البلاغه | اردبیل | ناصر | مهدوی مقدم |
102 | سیری در نهج البلاغه | اردبیل | حامد | نوروزی |
103 | سیری در نهج البلاغه | اردبیل | مینا | جانی |
104 | سیری در نهج البلاغه | اردبیل | سجاد | رحمتیان |
105 | زهرا علیها السلام برترین بانوی جهان | اردبیل | مریم | هنرمند |
106 | زهرا علیها السلام برترین بانوی جهان | اردبیل | معصومه | زینالی |
107 | خاک های نرم کوشک | اردبیل | حسین | گل محمدی |
108 | خاک های نرم کوشک | اردبیل | هوشنگ | حیدرپور |
109 | خاک های نرم کوشک | اردبیل | فایقه | باقرزاده خیاوی |
110 | خاک های نرم کوشک | اردبیل | مریم | صحرایی |
111 | خاک های نرم کوشک | اردبیل | ایرج | نظامی |
112 | خاک های نرم کوشک | اردبیل | عباس | صفری |
113 | زندگی آرام با روزی حلال(المعیشه) | اردبیل | علی | نقی زاده |
114 | زندگی آرام با روزی حلال(المعیشه) | اردبیل | مجتبی | فولاد زاده |
115 | زندگی آرام با روزی حلال(المعیشه) | اردبیل | عباس | عادلی |
116 | زندگی آرام با روزی حلال(المعیشه) | اردبیل | فرانک | صبر |
117 | زندگی آرام با روزی حلال(المعیشه) | اردبیل | عزیزه | سلیمانی |
118 | نظم آنچه همه دوست دارند ولی | اردبیل | فرشید | رحمتی |
119 | نظم آنچه همه دوست دارند ولی | اردبیل | علی | شعبانی |
120 | شوالیه های معبد | اردبیل | علیرضا | رمضانی |
121 | شوالیه های معبد | اردبیل | سمانه | تدین |
122 | شوالیه های معبد | اردبیل | اطمه | رنج خواه |
123 | راز شهرت صادق هدایت | اردبیل | محمد | افرازی |
124 | نقشه ی نقش برآب | اردبیل | طاهره | موسوی |
125 | نقشه ی نقش برآب | اردبیل | مجتبی | ابراهیمی |
126 | نقشه ی نقش برآب | اردبیل | سمیرا | موثق |
127 | نقشه ی نقش برآب | اردبیل | عادله | بخشی |
128 | نقشه ی نقش برآب | اردبیل | خدیجه | حقوردی |
129 | نقشه ی نقش برآب | اردبیل | کبری | توحیدی |
130 | سیمای فرزانگان | اردبیل | حانیه | قدرتی |
131 | سیمای فرزانگان | اردبیل | میلاد | صادقی مرشت |
132 | شکست طبس | اردبیل | مهدی | شاهی |
133 | شکست طبس | اردبیل | گوزومون | ایشیغی |
134 | شکست طبس | اردبیل | ساناز | علی محمدی |
135 | شکست طبس | اردبیل | میثم | عباس زاده |
136 | شکست طبس | اردبیل | علی | زارعی |
137 | بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک | اردبیل | یاسمن | بهرو |
138 | بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک | اردبیل | عزیز | فلاحتی |
139 | بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک | اردبیل | مصطفی | حیدری مشکول |
140 | بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک | اردبیل | سهیل | مولایی |
141 | بحثی کوتاه پیرامون خطبه فدک | اردبیل | سولماز | حاجی |
142 | مقام لیلة القدری فاطمه سلام الله علیها | اردبیل | رباب | راستگو |
143 | مقام لیلة القدری فاطمه سلام الله علیها | اردبیل | جعفر | برجی |
144 | مقام لیلة القدری فاطمه سلام الله علیها | اردبیل | سخاوت | پورحسین |
145 | اصول عقائد اسلامی توحید | اردبیل | اسماعیل | حیدری مشکول |
146 | اصول عقائد اسلامی توحید | اردبیل | علی | مرادی |
147 | اصول عقائد اسلامی توحید | اردبیل | میلاد | عبادی |
148 | اصول عقائد اسلامی توحید | اردبیل | سعید | پورصفر |
149 | اصول عقائد اسلامی توحید | اردبیل | فاطمه | حاجی زاده |
150 | بهشت خانواده | اردبیل | الهام | جدی |
151 | بهشت خانواده | اردبیل | مریم | طاهر نژاد |
152 | بهشت خانواده | اردبیل | عارف | عباسی |
153 | صحیفه سجادیه | اردبیل | سمیرا | پورحبیبی |
154 | صحیفه سجادیه | اردبیل | علی | حیدری |
155 | صحیفه سجادیه | اردبیل | سعید | صمدی |
156 | صحیفه سجادیه | اردبیل | شبنم | بالازاده |
157 | ابزارهای کاوش در اینترنت (ویژه کتابداران) | اردبیل | نسیم | امامقلی زاده |
158 | میوه درمانی | اردبیل | میترا | دادخواه |
159 | میوه درمانی | اردبیل | محسن | حسنی |
160 | آتش در خرمن | اردبیل | ویدا | عظیمی |
161 | آتش در خرمن | اردبیل | منصور | عابدی |
ردیف | شهرستان | جمعیت | تعداد شرکت کننده گان | درصد شرکت کننده گان |
1 | 22889 | 667 | 2.91 | |
2 | ۴،۴۴۰ | 86 | 1.93 | |
3 | 24046 | 454 | 1.88 | |
4 | 96279 | 1220 | 1.26 | |
5 | 72958 | 535 | 0.73 | |
6 | 31497 | 173 | 0.54 | |
7 | 6674 | 29 | 0.43 | |
8 | ۷،۱۵۸ | 21 | 0.29 | |
9 | 485153 | 1232 | 0.25 | |
10 | 48028 | 96 | 0.19 |
با تشکر از فعالیت رابطین فرهنگی عزیز امید است با تدبیر مسئولین محترم و رابطین گرامی درصد جذب مخاطبین بیشتری برای شبکه کتابخوانان حرفه ای داشته باشیم . به زودی تقدیر از شهرستان های فعال انجام خواهد پذیرفت .
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خبر داد؛ کسب جایگاه دوم کشوری توسط استان اردبیل در رتبه بندی تعداد شرکت کنندگان مسابقات کتابخوانی آنلاین
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خبر داد؛
کسب جایگاه دوم کشوری توسط استان اردبیل
در رتبه بندی تعداد شرکت کنندگان مسابقات کتابخوانی آنلاین
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل از کسب جایگاه دوم کشوری توسط استان در رتبه بندی تعداد شرکت کنندگان مسابقات کتابخوانی آنلاین در فروردین سالجاری خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، صادق فرهمند با بیان اینکه کسب این رتبه در بین استانهای کشور، حاکی از علاقه عموم مردم به کتاب و کتابخوانی میباشد، افزود: اعضای کتابخانه های عمومی استان و نیز تمامی علاقه مندان به کتاب میتوانند با عضویت در سایت کتابخوانان حرفه ای به آدرسwww.booki.ir و شرکت در مسابقات کتابخوانی آنلاین علاوه بر ارتقاء سطح مطالعه خود، از جوایز این مسابقات نیز بهره مند شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیتهای امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان، برگزاری نشست نقد کتاب، رونمائی از لوح فشرده زیارت غدیریه امام هادی(ع) در یک مراسم استانی، برگزاری مسابقات آنلاین و مکتوب نویسندگی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان را از برنامه های آینده این حوزه دانست.
فرهمند در پایان سخنان خود، رشد سرانه مطالعه مردم استان را حائز اهمیت دانسته و تلاشهای نهاد کتابخانه های عمومی را در جهت نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در بین عموم مردم دانست.
اسامی برندگان استانی مسابقه خاطره نویسی مهروزی فرودین ماه سال 92
ردیف | نام ونام خانوادگی | نام شهرستان |
1 | ذکیه اسحاقی | خلخال |
2 | زینب بنیادی | خلخال |
3 | یسنا محمدی | سرعین |
4 | آیلار شکرپور | بیله سوار |
5 | نازیلا شاهبازی | مشکین شهر |
6 | نوید نجفی سادات | مشکین شهر |
7 | شکیلا زاهد | پارس آباد |
8 | نیلوفر شکری | پارس آباد |
9 | فاطمه جوان بخت | نمین |
10 | مهراز مبرز | اردبیل |
11 | علی عظیمی | اردبیل |
12 | امیر علی حسین زاده | اردبیل |
13 | مینا جهانی | اردبیل |
14 | زهرا ضیائی | اردبیل |
15 | فرزاد شیخ علیزاده | اردبیل |
16 | سید نسیم میر جعفریان | اردبیل |
17 | عسل ورودی | اردبیل |
18 | ثمر طهماس پور | اردبیل |
19 | ارشیا نوبخت | اردبیل |
20 | محمد رضا مرادی | اردبیل |