برگزاری عصر شعر در کتابخانه مرکزی نمین

 

به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و با هدف جمع آوری آثار نویسندگان وشعرای شهرستان نمین در جهت غنی سازی مرکز نمین شناسی، عصر شعر و نشست نقد ادبی در کتابخانه مرکزی این شهرستان برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل در ابتدای این مراسم که با حضور معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان ،کارشناس امور فرهنگی اداره کل، اعضای شورای شهر، مشاور امور بانوان فرماندار نمین وجمعی از نویسندگان و شعرای شهرستان برگزار شد، جعفر نوع خواه، جایگاه شهرستان نمین را در عرصه ادبیات مطلوب توصیف کرده و از نمین به عنوان شهر ادب و فرهنگ یاد نمود.

معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان، سبک و ساختار شعر را بسیار با اهمیت دانسته و از شعرا و نویسندگان نمینی خواست به مضامین بومی و محلی و اهمیت سبک شناسی توجه کافی داشته باشند.

وی همچنین از تشکیل کلاس های آموزشی داستان نویسی و نویسندگی  برای اعضای کتابخانه های عمومی شهرستان نمین خبر داد.

وحید ضیایی، کارشناس امور فرهنگی اداره کل نیز طی سخنانی با برشمردن سبک های ادبی و جایگاه استان در سطح کشور در حوزه شعر و نثر، جوانان استان را در حوزه ادبیات، مستعد و دارای استعدادهای شگرف معرفی نمود.

همچنین محمد فتحی رئیس اداره کتابخانه های شهرستان نمین نیز هدف از این نشست ادبی را شناسائی استعدادهای ادبی اعضای کتابخانه های عمومی و نقد آثار نویسندگان بومی دانسته و اظهار داشت: آشنائی اعضای کتابخانه با ادبیات و نویسندگان کشور و جمع آوری آثار نویسندگان شهرستان در مر کز نمین شناسی  از دیگر نتایج این نشست ها است.

سپس، احد پیشگر مسئول کانون ادبی کتابخانه های عمومی شهرستان نمین، اهمیت وجایگاه نقد در شعر و ادبیات پارسی را مورد ارزیابی قرار داده و این مهم را در غنی سازی آثار شعرا و نویسندگان پرثمر قلمداد کرد.

قابل ذکر است که در این مراسم تعدادی از شعرا و نویسندگان نمینی قطعاتی از شعرهای خود را سروده و آثار جدید منتشر شده خود را معرفی نمودند.

یرای 175 شهید دریایی / وحید ضیائی

مثل همین ماهی عید

که دیده نمی شود جز به وقت احسن الحال

مثل همین ماهی عید

فراموش شده در تنگ رنگی اش        بعد از تیر و توپ تحویل

مثل همین ماهی عید  ...

و فراموشی مان که به رودخانه اش بسپاریم           بعد سیزده  ای نحس

مثل ناگهانی تنگی که ناگاه       می لغزد         می شکند          و تو جان می دهی

مثل همه ی نارنجی ها ، قرمز ها ، ... خال خال های توی حراج شب عید

منتظر          مضطرب       بی سرانجام     

مثل ...

مثل اینها نبودی ... باور نمی کنم !

دست هایی که چندین سال بسته بماند      مشت هایی

رودخانه در تو دلتا بزند     تو با رود ها بیامیزی ...

( و بر لب کدام سقا تشنه تر ... ؟ )

چندین سال از چشمه های بی پسر جوشیده ای

چشم ها خشکیده اند و تو می رودی ...

بگذار از رودخانه بگویم :

چند سال آزگار

صد و هفتاد و پنج بار بغض کند و فرو ببرد ؟

نه قنات خونی مرز ها خشکیده        نه رگه های طلایی صحرا ها

فقط ...

دلتنگم نباش

با سگرمه هامان که گره از تاریخ خورده است

گره به گره

قصه ی بافه هاتان را می بافیم ...

ایران

هنوز اندکی زیباست

فقط

دلش شکسته است

کجای باغچه خاک کند

یکصد و هفتاد و پنج بار ماهی قرمز عید را

من ارس می ریزم از چشم هام ... تو کارون باش ...

دوره پنجم کلاس های ادبیات خلاق کتابخانه مرکزی اردبیل به جلسه ی هفتادم خود رسید !

بعد از طراحی و برنامه ریزی های دوره ای توسط وحید ضیائی نویسنده و کارشناس فرهنگی کتابخانه های عمومی استان اردبیل ، کلاس های ادبیات خلاق برای نخستین بار در کشور ،  در کتابخانه های عمومی این استان برگزار شد . طراحی این کلاس ها و نحوه ی اداره انها  طی پنج  دوره ی پنجاه جلسه ای در طی سه سال گذشته اینگونه بوده است :

این کلاس ها در سه بخش ذیل طراحی و در فرجه زمانی 3ساعت و نیم در هر جلسه برگزار می شود :

-         آموزش خلاقیت ِشعر شامل ( نظریات ، عروض ، منظر ها و مکتب ها ، خوانش و تاریخ ادبیات ، تولید متون ادبی همزمان در کلاس بصورت کار گروهی و ... )

-         آموزش داستان نویسی خلاق ( بررسی مکتب ها ، آموزش اصول داستانویسی ، نقد و بررسی آثار هنرجویان ، نقد و بررسی کارگاهی آثار نویسندگان بزرگ جهان )

-         نقد و بررسی آثار شعری و داستانی به فراخور موضع مطرح شده در هر جلسه

در حقیقت در دو جلسه برگزار شده در هفته ( روز های سه شنبه و پنج شنبه / اکنون ) مخاطب هنر آموز هم با نظریه های ادبی ، هم نقد کتاب ، هم شیوه های آموزش و خوانش شعر و داستان آشنا می شود و به واسطه  اینکه جلسات آزاد است ( علاوه بر اعضای ثبت نام شده ) در هر جلسه بالای 30 نفر عضو فعال شرکت کننده آموزش می بینند و به همین دلیل است که تعداد کتب نقد شده در طی سال جاری بالای 20 عنوان کتاب بوده است . کتاب هایی که لزومن به نام جلسه نقد و بررسی علامت گذاری و نام گذاری نشده است . مدرسان این جلسات ( دو نفر برای هر دوره ) با تخصص ادبیات حرفه ای می باشند و تجربیات این کلاس ها می رود که بصورت کتابی مستقل با نام ( آموزش ادبیات خلاق ) منتشر شود .

در 5 دوره برگزار شده ، گروه هدف اعضای کتابخانه های عمومی و علاقمندانی بوده اند که از خارج از کتابخانه به بهانه همین کلاس ها و با فراخوان عمومی در سطح شهرستان و استان وارد جمع شده و در کمترین تخمین ممکن به یک کتابخوان حرفه ای مبدل شده اند .

برگزاری یک دوره مختص نابینایان با کمک انجمن روشندلان استان از بهترین دوره های این کلاس ها بود که در سال 92  برگزار شد . ( دوره ی 30 جلسه ای کامل )

افزایش امانت کتاب ، بالا بردن سطح فرهنگی برنامه های کتابخانه ها ، تربیت نویسندگان و کتابخوانان حرفه ای ، افزایش عضو کتابخانه ها  و در نهایت انتشار حاصل فکری - آموزشی  این کلاس ها  در قالب کتاب نوشته شده توسط هنر آموزان  به نام اداره کتابخانه ها و نهاد بزرگترین دستاورد این کلاس هاست که انجام پذیرفته و خواهد پذیرفت .

گفتنی ست : این کلاس ها برای اعضای کانون ادبی کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان نیز انجام پذیرفته و در حال اجراست  و جهت پوشش استانی نیز ساختار فشرده این جلسات در شهرستان ها بصورت کارگاه های چند روزه ( پارس آّاد مغان ، نیر ، و ... ) در حال اجرا می باشد . با انتشار کتاب آموزشی این دوره ها و رایزنی با دیگر استان ها این طرح در کل کشور قابل اجرا می باشد . بطوریکه در حوزه های هنری و کانون های پرورش فکری دیگر شهر های کشور نیز در همین قالب انجام گرفته است .

 

 


 

 

برگزاری بیش از 20 جلسه نقد و بررسی کتاب در کتابخانه مرکزی اردبیل در سه ماهه اول سالجاری

برگزاری کارگاه های یک روزه ی ادبیات خلاق و داستان نویسی در پارس آباد مغان

 

 

 

دو کارگاه یک روزه ی « ادبیات و نویسندگی خلاق » به مدرسی وحید ضیائی و « در آمدی بر داستان نویسی » با حضور محمود مهدوی* در شهرستان پارس آباد مغان* و با حضور شاعران و نویسندگان علاقمند  در کتابخانه شهید رجایی این شهر برگزار شد .

بررسی شیوه ها و شگرد های ورود به دنیای نویسندگی و داستان نویسی ، مباحثی در مورد زاویه دید ، واژه شناسی ، شیوه های مطالعه آثار قدما و بررسی آثار هنرجویان شرکت کننده ... از مباحث مطرح شده در این کارگاه های یکروزه بود .

گفتنی ست به مناسبت سالروز میلاد با سعادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان ، عصر شعر "جوان " به همت اداره کتابخانه های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی پارس آباد و با حضور هنرمندان شهرستان در کتابخانه شهید رجایی نیز برگزار شد.

در ابتدای مراسم بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، حجت الاسلام امین پورمحمد رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان پس از خیر مقدم و تبریک به مناسبت این روز بزرگ مخصوصاً به جوانان حاضر در مراسم، سخنانی را پیرامون مقام شامخ حضرت علی اکبر(ع) به عنوان بهترین و والاترین الگوی جوانان امروز بیان کرد.

وحید ضیائی نیز با اشاره ای به سابقه ادبی جوانی در ادب فارسی به ریشه شناسی لغوی و ذکر نمونه هایی از آثار موفق تولید شده توسط نویسندگان بزرگ که در سالهای جوانی ایشان نوشته شده ، پرداخت .

در ادامه این مراسم که حال و هوای خاص خود را داشت، شاعرانی از جمله: مومنی، ضیایی، محمود مهدوی و خانم ها نوروزی، شمس و ... اشعار خود را با مضمون علی اکبر(ع) و روز جوان و مقاومت و پایداری خواندند. 

 

 کارگاه های آموزشی یاد شده بعد از ماه مبارک رمضان بصورت تخصصی ( بیست ساعته ) در شهرستان پارس آباد و دیگر شهرستان ها به توبت برگزار خواهد شد .  ثبت نام علاقمندان از طریق کتابخانه های عمومی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد .

 
 
 

پارس‌آباد یا پارساآباد یکی از شهرهای استان اردبیل در شمال غربی ایران است. این شهر بزرگ‌ترین شهر منطقه مغان و نیز، مرکز شهرستان پارس آباد می‌باشد. نام این شهر از کلمه پارسا ، که نام خانوادگی مدیرعامل شرکت شیار آذربایجان که در سال 1330 شمسی این شهر را بنیان نهاد، برگرفته شده امّا بعدها به دلیل اشکال در تلفّظ دو حرف آ بصورت پشت سرهم یکی از الفها حذف و شکل نوشتاری پارس‌آباد صورت امروزی خود را یافت.

شهر پارس آباد منطقه ای مرزی است که در جلگه ای هموار با آب و هوایی معتدل تا گرم قرار دارد . فاصله آن تا اردبیل ۲۲۰ کیلومتر میباشد. جلگه پارس آباد مستعد ترین خاک و مطلوب ترین شرایط آب و هوایی را برای زراعت دامپروری و باغداری داراست. شرکت بزرگ کشت و صنعت و دامپروری مغان بزرگترین شرکت در نوع خود در کشور و در خاورمیانه با حجم عملیات زراعی، دامی و صنعتی در همین شهرستان دایر است همچنین وجود کارخانه قند، کمپوت سازی، مرباسازی، پنبه پاک کنی و کارگاه تولید لبنیات رونق خاصی به این شهرستان داده است. پوشش گیاهی منطقه بیشتر بصورت علفهای مرتع مرغوب می باشد و عشایر ائل سئون که بقایای ۳۲ طایفه اصلی اند با حفظ نژاد و سنتهای خویش هنوز در دشت مغان به حیات خویش ادامه می دهند . از محصولات کشاورزی و دامی مغان میتوان به پنبه، چغندر قند، ذرت، گندم،برنج هاشمی، حبوبات، دانه های روغنی، کنجد، و میوه جات اشاره کرد.