متن از ویژه نامه 9 دی / به همت کتابخانه های عمومی پارس آباد

بصیرت

بصیرت یعنی خداوند تبارک وتعالی راشناختن وتابعیت محض، یعنی پیامبر خدا(ص) را شناختن، مطیع دستورات الهی بودن، ولایت فقیه راشناختن وجایگاه رهبری را ارج نهادن، امام زمان(عج)  راشناختن، حسین وار در کربلا جان دادن، جهاد در راه خدا با هردشمنی چه داخلی چه خارجی ، راه امام (ره) را ادامه دادن واطاعت از رهبری عزیز امام خامنه ای.

بصیرت در کلام اهل معنا

بصیرت به معنای دانایی، بینایی، بینایی دل، هوشیاری وزیرکی ویقین است. نزد اهل معنا، نیرویی نهانی وقوه ای قلبی است که در شناخت حقایق تا عمق وجود و باطل ذات آن رسوخ می کند. بصیرت قوه قلبی یا نیروی باطنی است که به نور قدس روشن گردیده واز پرتو آن، صاحب بصیرت، حقایق و بواطن اشیاء را در می یابد.                        بصیرت به مثابه بصر(چشم) است برای نفس.

  تحصیل بصیرت

برای نیل به مقام رفیع بصیرت، بایدبه بازسازی واصلاح نفس خویش پرداخت. مجاهده با هواهای نفسانی وتهذیب روح از

زنگارهای گناه ولطیف و شفاف ساختن آیینه دل به نور توحید، تنها صراط مستقیمی است که حجاب دیدگان دل را می گشاید وآدمی را در معرض الهامات غیبی و مقام کشف و شهود قرار می دهد. توبه اولین گام برای تهذیب نفس وتحصیل بصیرت است. توبه از تقصیرات وگناهان ، بلکه از کوتاهی ها و جبران حق الله وحق الناس است. گام های دیگر برای تهذیب نفس عبارتند از: ذکر خدا ، هم نشینی با علما، خرد ورزی، زهد، ارتباط با خدا.

درجات و مراتب بصیرت

بصیرت باطنی و بینایی دل درجات و مراتبی دارد.           امیر المومنین علی (ع) می فرمایند: لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا؛ اگر همه پرده ها فروافتد چیزی بر یقین من افزوده   نمی شود. اگر چه آن مرتبه از یقین مخصوص اولیای  معصوم (ع) است ولی دیگران نیز میتوانند مراتبی را تحصیل نمایند. هرکسی نور باطنی را از فطرت خداداد خودش استخراج می کند وچشم و گوشش باز شود می تواند خدا و نشانه های او را باچشم دل ببیند و صدای تسبیح موجودات هستی را بشنود که به حکم«یسبح لله مافی السموات و ما فی الارض» همه آنان که در آسمان وزمینند ، تسبیح خدا      می کنند. بسیاری از واقعیت ها را که با بصر نمیتوان دید با بصیرت مشاهده می کند. بلکه توانایی دیدن جهنم وشنیدن صدای زفیر آن را پیدا می کند.

آثار بصیرت

درحدیث نبوی آمده که دردل هربنده ای دو دید نهانی است که به واسطه آن دو، غیب را می نگرد وچون خدا بخواهد در حق بنده ای نیکی کند، دوچشم ودلش را می گشاید تا به واسطه آن، آنچه را که از دیدگان ظاهریش نهان است بتوان دید. از شمار انسانهای صاحب بصیرت«حارث بن مالک بن نعمان انصاری» است.

پیامبر اکرم از اوپرسید : چگونه و در چه حالی؟عرض کرد: مومن راستین واهل یقینم پیامبر فرمود :علامت یقین وایمان راستینت چیست، عرض کرد : زهد وکناره گیری نفسم از دنیا ودلبستگی آن، موجب شد که شبهایم را به بیداری و عبادت وروزهایم را به روزه وتشنگی بگذرانم.

از اینرو به درجه های ازبصیرت و بینایی رسیده ام که گویی عرش پروردگارم را که برای حسابرسی برپاشده است،       می بینم وبهشتیان را در حال زیارت یکدیگر می نگرم وزوزه وحشتناک جهنمیان را از درون آتش می شنوم . این خاصیت نور باطنی یا بصیرت است که از فطرت انسان پرتو افشان  می شود و اگر منبع الهی آن ( فطرت) زنده بگور نشود وغبار آلودگیها و تیرگی هواهای نفسانی آن را نپوشاند همواره چشم بصیرت باطن پر غرور خواهد بود اما اگر در پشت ظلمت گناه پنهان گردد و انسان تبهکار حقیقت خود را نبیند، از آنرو که نوری ندارد، خود راگم می کند و پس از مدتی خویشتن را به کلی فراموش می نماید.

رهبر فرزانه انقلاب در دیدار مردم قم در سالگرد قیام 19 دی، ده روز بعد از راهپیمایی نه دی با بیان اینکه روزهای سال، بطور طبیعی وبه خودی خود همه مثل همند، این انسانها هستند ، این اراده ها و مجاهدتهاست که یک روزی را از میان روزها یدیگر برمی کشد و آنرا مشخص می کند، متمایز می کند، متفاوت می کند و مثل یک پرچمی نگه می دارد تا راهنمای دیگران باشد اظهار داشتند روز عاشورا دهم   محرم فی نفسه با روزهای دیگر فرقی ندارد. این      حسین بن علی (علیه السلام) است که به این روز جان     می دهد، معنا می دهد، او را تا عرش بالا می برد، این مجاهدتهای  یاران حسین بن علی (ع) است که به این روز اهمیت می بخشد.

ایشان در ادامه تاکید کردند: نهم دی با دهم دی هیچ فرقی ندارند، این مردمند که ناگهان با یک حرکت- که آن حرکت برخاسته از همان عواملی است که نوزدهم دی قم را تشکیل داد از حضور در عرصه ی مجاهدانه است- روز نهم دی را متمایز می کند.

هرچه می توانید در افزایش بصیرت خود درتحقق بخشیدن به بصیرت خود تلاش کنید ونگذاریددشمنان از بی بصیرتی ها استفاده کنند. 

دشمن به شکل دوست جلوه می کند. حقیقت به شکل باطل وباطل در لباس حقیقت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد