معرفی کتاب / افشین خاک نژاد/کارمند کتابخانه شهید رجایی پارس آباد

 

 

 

معرفی کتاب: هجوم خاموش

نویسندگان: سید محمد سقازاده حمزه کریم خانی

کتاب هجوم خاموش مجموعه ای جهت شناسایی وآگاه سازی افراد جامعه به ویژه نسل جوان در برابر هجوم فرهنگی دشمنان قسم خورده می باشد ویا به عبارت ساده تر ، شناسایی آسیب های فرهنگی معاصر که به وسیله دشمنان برای نابودی نسل نوجوان وجوان که حساس ترین نسل هر ملتی به حساب می آید طراحی شده است .این کتاب کار مشترک دونویسنده سید محمد سقازاده وحمزه کریم خانی برای  همه گروهای سنی بخصوص نسل جوان تهیه وتوسط انتشارات عطر یاس به چاپ هشتم در سال 1391 با 288صفحه رسیده است".ضمناً این کتاب باحمایت نهاد کتابخانه های عمومی کشور ویژه مسابقات فرهنگی در سال 1391 صرفا جهت استفاده در کتابخانه های عمومی به چاپ رسیده است".

در این کتاب زاویه های مختلف این پدیده ها بررسی وآثار وپیامد های آن بیان شده است وهدف اصلی نویسنده تلاش وشناخت وآگاهی سازی افراد جامعه نسبت به این تهاجم فرهنگی که روز به روز بر برنامه ها ودسیسه های دشمنان علیه ملت ایران افزوده می شود.

این کتاب در یازده فصل نوشته شده است که هر فصل برای خود ویژگی ها وپیامدهاوجذابیت های بخصوصی دارد وجالب تر اینکه نویسنده در برخی از فصل های کتاب علاوه بر تعریف وپیامدها، راهکارهاوپیشنهادها وعوامل موثر و...بیان نموده است.در این کتاب دانستنی هایی تازه ومفید از" شبکه های ماهواره ای "فرار دختران"ارتباط دوستی با جنس مخالف" و...نوشته شده است.

مطالعه این کتاب را به شما مخاطبان عزیز پیشنهاد می کنم  چون : از مهمترین ویژگیها ومزایای کتاب این است که ما را با هجوم فرهنگی دشمنان که امروزه شکل های جدید به خود گرفته آشنا می کند ... پس در اسرع وقت به سراغ کتاب هجوم خاموش بروید وآن را مطالعه کنید.

دومین جلسه شعر مشترک کانون های ادبی اردبیل، نیر، نمین سرعین

 

 

جلسه کانون های ادبی شهرستانهای اردبیل، نیر، نمین و سرعین به میزبانی کانون ادبی نیر در محل کتابخانه عمومی شمس نیر با حضور نوع خواه معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، میرزاپور رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نیر، ضیائی کارشناس امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان و جمع کثیری از شعرا و فرهیختگان فرهنگی شهرستانهای مذکور برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، در ابتدای این جلسه، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نیر ضمن خوشامدگوئی به حاضران، حضور شعرا و فرهیختگان را در شهر نیر افتخاری برای این منطقه دانسته و اظهار امیدواری کرد که با تداوم این جلسات و برگزاری جلسات شعر مشترک کانون های ادبی، ادبا و شعرای حاضر ضمن آشنائی هرچه بیشتر با یکدیگر، در موضوعات جلسات مشارکت بیشتری بخرج دهند. 

معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان نیز در این جلسه با ابراز خوشحالی نسبت به تداوم جلسات شعر مشترک شهرهای همجوار استان، حضور در بین شاعران منطقه را افتخاری برای خود دانست.

در ادامه، وحید ضیائی کارشناس امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان نیز طی سخنانی کوتاه، برگزاری مداوم جلسات کانون های ادبی را امری تأثیرگذار در توسعه فرهنگی استان دانسته و از حضور شاعران در کانون های ادبی تقدیر نمود.

سپس احد پیشگر دبیر کانون های ادبی استان اردبیل نیز ضمن سخنانی، با بیان لزوم برگزاری جلسات نقد شعر، غنای تدریجی و استحکام شعر شعرای منطقه را منوط به نقدپذیری دانسته و خواستار توجه بیشتر به قواعد ادبی در شعرهای ارائه شده گردید.

وی همچنین برگزاری جلسات کانون های ادبی در خصوص شهر سرایی، نقد کتاب و غیره را تحولی مهم در فرهنگ استان ذکر کرده و آنرا مایه مباهات دانست.

سپس در ادامه این مراسم، حاضران، شعرهای خود در مضامینی مختلف اجتماعی، عرفانی، ادبی و طنز ارائه نمودند. 

 

برگزاری جلسه نقد کتاب«تغذیه» در کتابخانه مرکزی اردبیل

 

 

جلسه نقد و بررسی کتاب «تغذیه» از سری کتب طب اسلامی، خانواده ایرانی با حضور صادق فرهمند مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، دکتر افشار تموک نویسنده کتاب و استاد دانشگاه، دکتر محمد ابراهیم پور منتقد و استاد دانشگاه، دکتر مسعودی پزشک و محقق طب سنتی، جمعی از اساتید و دانشجویان رشته های مختلف پزشکی و صنایع غذایی و نیز اهالی علم و ادب و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در محل سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، در آغاز این جلسه صادق فرهمند ضمن خوشامدگوئی به حاضران و تقدیر از تلاشهای امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان و نیز کانون ادبی شهرستان اردبیل به جهت برگزاری این جلسه نقد و بررسی، تداوم جلسات مشابه را از سیاستهای فرهنگی این اداره کل دانسته و اظهار داشت: تمام سعی ما بر اینست که با جمع آوری کتب نویسندگان استان در زمینه های مختلف و برگزاری جلسات نقد و بررسی این کتب، ضمن معرفی نویسندگان و فرهیختگان علمی و ادبی استان، فرهنگ مطالعه و نقد منصفانه را در جامعه نهادینه کنیم. 

 

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ادامه داد: بحمداله این اداره کل افتخار دارد که بعنوان یکی از نخستین ارگانهای فرهنگی استان، در خصوص برگزاری جلسات نقد کتاب پیشگام شود و از این طریق محفلی را برای دیدار و تبادل آراء فرهیختگان استان فراهم آورد.

در ادامه این مراسم، دکتر محمد ابراهیم پور نیز ضمن تمجید از تلاشهای اداره کل کتابخانه های عمومی استان در برگزاری جلسات نقد و بررسی کتب نویسندگان استان، این مهم را در نوع خود در سطح استان کم نظیر و مایه مباهات دانست.

وی سپس با بیان نقد های خود در خصوص کتاب مذکور ، به بیان نتیجه بررسی های خود در این خصوص پرداخت. همچنین تعداد دیگری از اساتید و دانشجویان رشته های مرتبط نیز طی سخنانی، نقطه نظرات خود را بیان نمودند.  

 

در ادامه، دکتر افشار تموک به برخی از نقدهای وارده پاسخ گفته و اظهار داشت: طب ایرانی اسلامی یک مکتب شناخته شده و مورد احترام جهانیان در علم پزشکی است که افتخار دارد کتب پزشکان و فرهیختگان برآمده از متن آن، چندصدسال در دانشگاهها و مراکز علمی و پزشکی معتبر جهان مورد استناد و مطالعه قرار میگرفت.

وی همچنین با بیان اینکه طب ایرانی با مشاهیری همچون ابوعلی سینا و کتاب قانون، غنا و اعتبارش را به جهانیان ثابت کرده، خواستار اهتمام بیشتر پزشکان و داروسازان نسبت به این مکتب علمی شد.  

معرفی کتاب افشین خاک نژاد کارمند کتابخانه شهید رجایی پارس اباد

  

همه چیز درباره جنگ  

 

کتاب همه چیز درباره جنگ، مجموعه مختصر ومفید جنگ بین عراق وایران از سال های 1359 تا1367 می باشد این کتاب به کوشش مرتضی سرهنگی برای گروه سنی کودکان ونوجوانان تهیه وتوسط انتشارات سوره مهر به چاپ هفتم رسیده است .همچنین با حمایت نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال 1391 برای مخاطبان کتابخانه ها به عنوان کتاب ویژه برای مسابقات فرهنگی انتخاب شده است .

 در این کتاب  از مواردی مانند  مکان های عراق، نامه های محرمانه، صدام کیست، خط تالوک، روز واقعه، عراق کجاست ؟و...صحبت شده است .

در قسمتی از کتاب نویسنده هدف خود را معرفی امکان وقراردادهایی ذکر می کند که هریک در بروز وادامه جنگ بین عراق وایران موثر بوده اند.نویسنده در کتاب خود انتشار جلد هشتم کتاب را یکی از آرزوهای خود بیان نموده است.

مقام معظم رهبری نیز در " من وکتاب " ( که موضوع آن نظریه رهبر درباره کتاب ومواد خواندنی می باشد)  در خصوص دو کتاب از نویسنده باعنوان های سفر به قله ها  و پابه پای باران چنین فرمودند :« این هردونوشته ،گویا، پرسوز، دردمندانه وهنرمندانه است .دست این عزیزان درد نکند که درد دل غریبانه ی یک شهر بلکه یک ملت راچنین پر مهر ودلسوز، روایت می کنند .تاریخ ما بعدها نه فقط خرمشهروجوان ها وپدر ومادر های مقاوم آن را، که این دل ها ووجدان های بیدار وحقجو وحقگو رانیز، ستایش خواهد کردکه نگذاشتند قصه ی جهادی به آن عظمت در لابلای یاوه گوئیها وهرزه درائیها زمانه گم شود..درود بربهبودی ها وسرهنگی ها.»

اگر به دنبال کتابی در موضوع جنگ بین عراق وایران هستید این کتاب یک گزینه بسیار عالی برای مطالعه است بدون شک این کتاب پاسخ چندی از پرسش هایتان را خواهد داد.

 

 

 

 

 

اربعین خورشید

چهل طلوع، چهل صبح، زرد، بی خورشید

زمین! به دور مدارت نگرد بی خورشید

چهل غروب، چهل شط خون سرگردان

که از مدار جهان گشته طرد، بی خورشید

صدای شیهه اسبیست... در افق غمگین

ستاره گفته به او : برنگرد بی خورشید

هلا امید صبوران، بهار نامرئی

طلوع کن که جهان مانده سرد، بی خورشید

#

هنوز دامنه دارد اصالت دردت

هنوز دامنه دارد نبرد با خورشید 

نغمه مستشار نظامی

جلسه دیگری از کانون ادبی شهرستان پارس آباد برگزار شد .

 

 

جلسه کانون ادبی شهرستان پارس آباد با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید در مورخ 11/10/1391 راس ساعت 3 بعد از ظهر در محل کتابخانه شهید رجایی پارس آبادشروع شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا پورمحمد در مورد اهمیت داستان وداستان نویسی صحبت نمود وهمچنین بر برگزاری مرتب جلسات کانون ادبی  ونقد کتابهای معرفی شده برای جلسات بعدی کانون تاکید کرد.

در ادامه آقای ندیر بکتاش استاد دانشگاههای این شهرستان در مورد مطالعه واهمیت آن در زندگی روزمره اشاره نموده وتاکید کرد مطالعه مداوم لازمه داستان نویسی است وخمیرمایه آیات قرآنی همان داستان است و هر داستان حامل نوعی پیام است که مارا به سوی اهداف اخلاقی واجتماعی سوق می دهد. 

  

ایشان در ادامه به تفاوت های داستان باقصه اشاره نمود و آموزش های لازم را برای داستان نویسی از ضروریات دانست و افزود: محتوای داستان باید دردبخور باشد وپیمانه داستان باید محتوایی برای استفاده عموم داشته باشد که اقشار مختلف جامعه هم بتوانند از آن بهره ببرند.

سپس کتاب لالایی برای دختر مرده نوشته حمیدرضا شاه آبادی مورد نقد و بررسی قرار گرفت و استاد بکتاش نقاط ضعف و قوت آن بیان گردید. 

در ادامه جلسه داستان کوتاه ودل نوشته های: ثریا دهقان، افسون رزمی، مهین محمدخانی و اشعار شهلا شمس و فرامرز دهقان  قرائت شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در پایان جلسه کتاب «توت فرنگی های روی دیوار» تالیف: محمد رضا سرشار برای جلسه نقد و بررسی در جلسه بعدی که در مورخه 1/11/1391 برگزار خواهد شد، تعیین گردید و مقرر گردید هریک از اعضای علاقمند به داستان نویسی و نویسندگی بهمراه 30 صفحه نقد- نوشته بعنوان تمرین، در جلسه حضور یابند.

 

طی مراسمی با میزبانی کانون ادبی شهرستان سرعین صورت گرفت؛

 

 

برگزاری جلسه شعر مشترک

 کانون های ادبی شهرستانهای اردبیل، نیر، نمین و سرعین 

  

 

جلسه کانون های ادبی شهرستانهای اردبیل، نیر، نمین و سرعین به میزبانی کانون ادبی سرعین در محل سالن کنفرانس شورای شهر سرعین با حضور نوع خواه معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، سفیدی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سرعین، ضیائی کارشناس امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان و جمع کثیری از شعرا و فرهیختگان فرهنگی شهرستانهای مذکور برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، در ابتدای این جلسه سفیدی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سرعین ضمن خوشامدگوئی به حاضران، حضور شعرا و فرهیختگان را در شهر سرعین افتخاری برای این منطقه دانسته و اظهار امیدواری کرد که با تداوم این جلسات و برگزاری جلسات شعر مشترک کانون های ادبی، ادبا و شعرای حاضر ضمن آشنائی هرچه بیشتر با یکدیگر، در موضوعات جلسات مشارکت بیشتری بخرج دهند. 

سپس جعفر نوع خواه نیز ضمن سخنانی، با بیان علل ماندگار نبودن برخی شعرا و دیوان شعر در طول تاریخ ادبیات کشور، دقت بیشتر در محتوای شعر را در کنار توجه به اوزان و اشکال آن با اهمیت دانست. 

 

 

معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان همچنین با بیان اینکه موضوعاتی در شعر جاودان میمانند که برگرفته از تجربیات مشترک افراد و شعرا باشند، اظهار داشت: توجه به موضوعاتی که برگرفته از تجربه مشترک انسانها در طول زندگی روزمره است، همیشه موجب ماندگاری شعر و توجه مردم به آن شده است.

در ادامه، وحید ضیائی کارشناس امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان نیز طی سخنانی کوتاه، برگزاری مداوم جلسات کانون های ادبی را نتیجه اهتمام فرهیختگان استان و تلاشهای اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل دانسته و گفت: با تداوم این جلسات و حضور مستمر شعرا، ادیبان و فرهیختگان، مطمئناً جلسات نقد کتاب و شعر خوانی کانون های ادبی از غنای بیشتری برخوردار خواهد شد.

همچنین در این جلسه، تعدادی از فرهیختگان حاضر در مراسم نیز با بیان نقطه نظرات خود، از تلاشهای صادق فرهمند، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در تشکیل و برگزاری کانون های ادبی شهرستانها تقدیر کرده، این امر را تحولی مهم در فرهنگ استان بالاخص حوزه شعر و ادبیات ارزیابی کردند.

علاوه بر آن، حاضران با درخواست مکتوب نمودن شعرها و برگزاری جلسات نقد شعر، آنرا در غنای بیشتر جلسات مهم دانستند.

سپس در ادامه این مراسم، حاضران با قرائت شعرهای خود در مضامینی همچون اجتماعی، عشق، دنیا، مادر، شعرا، امام زمان(عج)، وطن، جوانی و غیره، موجبات تشویق و شور جمع حاضر را فراهم ساختند.