برگزاری اولین نشست هم اندیشی صاحبنظران ادبیات کودک و نوجوان استان اردبیل


به مناسبت روز جهانی کودک و به ابتکار اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، اولین نشست هم اندیشی صاحبنظران ادبیات کودک و نوجوان استان در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.


http://ardabilpl.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=601f818d-f9c7-4076-be6b-18d1450b5769


به مناسبت روز جهانی کودک و به ابتکار اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، اولین نشست هم اندیشی صاحبنظران ادبیات کودک و نوجوان استان در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، در این نشست که با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی، رئیس حوزه هنری استان، کارشناسان برخی دستگاههای فرهنگی از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین صاحبنظران حوزه کودک و نوجوان برگزار گردید، رباب عزیزخانی ضمن اظهار خرسندی از میزبانی فعالان این حوزه، لزوم توجه بیشتر به نیازهای فرهنگی کودکان و نوجوانان را مورد تأکید قرار داده و اظهار داشت:

خوشبختانه، حوزه کودک و نوجوان در سالهای اخیر مورد توجه بیشتری از طرف علاقمندان بوده است که این مهم، بیشتر مدیون صاحبنظران اردبیلی همچون بایرامی و غفارزادگان است که در زمینه نگارش کتاب و شعر فعالیت دارند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، سوق دادن کودکان و نوجوانان به سمت مطالعه و کتابخوانی را در آینده فرهنگی کشور محوری قلمداد کرده و افزود:

کتابخانه های عمومی استان با دارا بودن 66 باب کتابخانه عمومی که دارای بخشها و قفسه های کودک و نوجوان هستند، میزبان 12 هزار نفر عضو از این قشر هستند بطوریکه در شش ماهه نخست سال، 37 هزار نسخه کتاب به امانت برده اند.

عزیزخانی، هدف از این هم اندیشی را بررسی نقاط ضعف و قوت فعالیتهای صورت گرفته در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دانسته و تصریح کرد: همکاری و همراهی نهادهای مرتبط و صاحبنظران میتواند به غنای فعالیتهای فرهنگی و ادبی در بحث کودکان و نوجوانان منجر شود.

در این نشست، رئیس حوزه هنری استان نیز دغدغه های فرهنگی حاضرین در جلسه را قابل تقدیر دانسته و گفت: هر جامعه ای که فرهیختگان آن نسبت به مؤلفه های فرهنگی دغدغه داشته و به دنبال رفع این دغدغه ها باشند، مطمئناً راه توسعه فرهنگی را بهتر خواهد پیمود.

امیر رجبی با اعلام آمادگی در خصوص حمایت از فعالیتهای فرهنگی و ادبی در حوزه انقلاب اسلامی و ارزشهای دینی، شناخت این ارزشها توسط کودکان و نوجوانان را یکی از اهداف حوزه هنری برشمرده و خاطرنشان ساخت:

انتقال ارزشهای فرهنگی، جز با ابزار و. فعالیتهای فرهنگی امکان پذیر نیست.

همچنین، کارشناس امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان نیز ضمن سخنانی در خصوص علت تشکیل این نشست، برنامه های متنوع برگزار شده در بخش کودک کتابخانه های عمومی و مراجعین کودک و نوجوان کتابخانه ها را مورد اشاره قرار داده و عنوان داشت:

هنرنمائی اردبیلی ها در عرصه ادبیات کودک و نوجوان، غنای بیش از پیش به این بحث در سراسر کشور بخشیده است.

وحید ضیائی افزود: روز جهانی کودک را فرصت مناسبی برای بررسی چندباره ادبیات بومی کودک و نوجوان است.

در این نشست، کارشناسان دستگاههای فرهنگی و صاحبنظران نیز با ارائه نقطه نظرات خود، تشکیل انجمن ادبی کودک و نوجوان در استان را مورد تصویب قرار داده و مقدمات آن رابه نشست بعدی موکول کردند.

همچنین، بررسی جامع ادبیات کودک و نوجوان، مشکلات این حوزه و آسیب شناسی آن از دیگر مواردی بود که در اولین نشست هم اندیشی صاحبنظران ادبیات کودک و نوجوان استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  



همچنین برگزار شد :

برگزاری کلاس قصه گوئی و مسابقه نقاشی در کتابخانه عمومی شهید رجائی پارس آباد



بررسی شیوه های سوق دان کودکان به مطالعه در نشست تخصصی «کودک، کتاب و کتابخانه های عمومی


همزمان با روز جهانی کودک، نشست تخصصی «کودک، کتاب و کتابخانه های عمومی» با حضور کتابداران اردبیلی و برخی از علاقمندان در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزارشد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، در این نشست که با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی و سخنرانی حامد محقق، از کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان ، همراه بود، ادبیات کودک و نوجوان و نقش آن در رشد زبانی، فکری، شخصیتی و اخلاقی کودکان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.http://ardabilpl.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=ae343eac-cb80-4301-95d4-3d88e00b5d2b

در این نشست، رباب عزیزخانی با تأکید بر نقش کودکان در آینده کشور، تعالی فرهنگی کودکان را یکی از مهمترین وظایف مسئولان ارزیابی کرده و اظهار داشت: کتابخانه های عمومی استان با درک اهمیت ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین کودکان، به دنبال روش های نوین و مبتکرانه برای این منظور است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، آموزش کتابداران بخش کودک کتابخانه ها برای جذب بیشتر کودکان و برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و کتابخانه ای را از جمله راهکارهای لازم برشمرده و افزود: روز جهانی کودک، فرصت مناسبی برای ارزیابی فعالیت های کودک محور و توسعه کیفی و کمی این برنامه هاست.

حامد محقق، کارشناس ادبیات کودک و نوجوان نیز در این نشست، با بیان اینکه ادبیات، میراث فکری یک نسل را به  کودکان منتقل میکند، گفت: اکثر صاحبنظران بر این عقیده اند که در تألیف کتب ویژه کودکان، باید به سه عنصر آموزش، سرگرمی و تهییج توجه شود.

وی، ظهور ادبیات کودک را محصول عصر جدید دنیای ادبیات دانسته و تصریح کرد: انقلاب مشروط، سرآغاز توجه نویسندگان و اندیشمندان به حوزه کودک در کشور ماست.

این کارشناس، افرادی همچون مرحوم امیر حسین فردی، جعفر ابراهیمی، حمید یوسف زاده، غفارزادگان و بایرامی را از جمله نویسندگان مطرح کشور در حوزه ادبیات کودک دانست که از اردبیل برخاسته اند و اضافه کرد: مهمترین هدف ادبیات کودک، آموزشی است که رشد زبانی، فکری، اخلاقی و شخصیتی کودکان را در پی داشته باشد.

در ادامه این نشست، کتابداران و علاقمندان ضمن بیان پرسشهای خود، به بحث و بررسی در خصوص ادبیات کودک و شیوه های سوق دادن کودکان به کتابخوانی پرداختند

نقد و بررسی کتاب «پس مانده های ذهنی یک شاعر» در کتابخانه مرکزی اردبیل

با همت امور بانوان و امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان، پنجمین جلسه از سلسله نشست های معرفی و نقد کتاب بانوان استان در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.
http://ardabilpl.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=90ce0c36-fbbf-49a0-b5e6-4b472fa72aac

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، در این نشست، کتاب «پس مانده های ذهنی یک شاعر» سروده سحر آذروش با حضور اساتید و علاقمندان حوزه شعر و ادبیات مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای نشست، سحر آذروش با بیان اینکه در سروده های خود، مفاهیم عشق و دغدغه های اجتماعی در نظر دارد، اظهار داشت: این کتاب، تبلور بخشی از افکار و دغدغه های فکری من است.

در این مراسم استاد بهرام خیری ، افسون بهنژاد ، توران قربانی اصل ، دکتر منصور علیزاده و دکتر وحید ضیائی به نقد و بررسی این مجموعه پرداختند .

قابل ذکر است که نشست های و نقد کتاب با هدف معرفی و نقد کتب بانوان استان روزهای پنجشنبه ( هر دو هفته یکبار ) در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شده و حضور در آن برای عموم کتاب دوستان آزاد است.

معرفی اولین کتاب های اعضای کلاسهای ادبیات خلاق کتابخانه مرکزی اردبیل

جلسه دیدار صمیمانه هنرجویان کلاس های ادبیات خلاق اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل با رباب عزیز خانی مدیر کل کتابخانه های استان روز چهار شنبه برگزار شد . 



این جلسه که به بهانه انتشار نخستین کتاب های  این هنر جویان برگزار شد پس از معرفی نویسندگان و شاعران حاضر و توضیحاتی در باره کتاب نگارش یافته شان ادامه یافت .

وحید ضیایی کارشناس امور فرهنگی اداره کل که طراحی و مدرسی این کلاس ها را نیز به عهده دارد با ابراز خوشحالی از انتشار این مجموعه ادبی و سپاسگزاری از مدیریت کتابخانه های عمومی در حمایت از برگزاری این کلاس ها خاطر نشان کرد : بعد از حدود سه سال که از برگزاری کلاس‌های " ادبیات خلاق " می گذرد در آینده نزدیک شاهد رونمایی از خروجی ادبی این کلاس ها خواهیم بود . ضیایی افزود:  این کلاس ها در سه بخش آموزش خلاقیت ِشعر شامل ( نظریات ، عروض ، منظر ها و مکتب‌ها ، خوانش و تاریخ ادبیات ، تولید متون ادبی همزمان در کلاس بصورت کار گروهی و ... ) ، آموزش داستان نویسی خلاق ( بررسی مکتب ها ، آموزش اصول داستانویسی ، نقد و بررسی آثار هنرجویان ، نقد و بررسی کارگاهی آثار نویسندگان بزرگ جهان )  و نقد و بررسی آثار شعری و داستانی به فراخور موضع مطرح شده در هر جلسه در فرجه زمانی  سه ساعت و نیم در هر جلسه برگزار می شود.   

در ادامه جلسه : زهره قاسمی ارجستان مولف کتاب‌ « تذکره شاعران اردبیل از آغاز تا مشروطه»  ، الناز رستم نژاد مترجم کتاب « افسانه‌های فولکلور روسیه» ، مریم محمدی مولف کتاب«  اساطیر دور اساطیر دیگر ( پژوهشی در شعر معاصر ایران ) ، مونا فلاحی پژوهشگر مجموعه « خیابان‌های سرخ کوچه‌های عجیب » ( گزیده شعر‌های سپید عاشقانه دهه هشتاد ) ، بهرام خیری سراینده مجموعه«  شعر‌ها و ترانه‌ها » ، سهیلا بنیادی شاعر مجموعه « در صلیب یاکربم‌ها » ، مریم نیکنام نویسنده مجموعه داستان کوتاه « خلوت آبی » ، فرحناز نوروزی نویسنده کتاب «  قدرت باور در حوزه روانشناسی و ادبیات ) ، لیلا فرید با مجموعه داستانی قصه های من و لیلا ( مشترک با مهین تاج جباری طوی ) ، صابر میرزایی مولف کتاب هشت گیاه هشت خاصیت ( حوزه گیاهان دارویی ) زهرا عبدی نویسنده رمان « کاج های بی نهایت »  به بیان چگونگی تالیف کتاب ها و نظرات و پیشنهادات خود در زمینه برگزاری بهتر این کلاس ها پرداختند .

در پایان مراسم رباب عزیزخانی با اظهار خرسندی از تداوم و برگزاری منظم این کلاسها، شناسائی و پرورش استعدادهای ادبی اعضای کتابخانه های عمومی استان را یکی از برنامه های این مراکز دانسته و گفت: بسیاری از جوانان، دارای استعدادهای شگرفی در حوزه های مختلف هستند و لذا ارگانهای مرتبط باید تمام تلاش خود را در جهت بالفعل کردن این استعدادها به خرج دهند.

وی، چاپ و نشر اولین آثار نظم و نثر برخی اعضای کلاسهای شعر و ادبیات خلاق را یکی از نتایج این کلاسها برشمرده و افزود: اداره کل کتابخانه های عمومی استان خود را همیشه پشتیبان ادیبان جوان استان میداند.

عزیز خانی همچنین  تشکر ویژه ای از گلناز شعبانی مدرس بخش داستان این کلاس ها در یک سال اخیر کرد .

گفتنی ست : افزایش بحث مطالعه هدفمند کتاب ، بالا بردن سطح فرهنگی برنامه‌های ادبی، تربیت نویسندگان و کتابخوانان حرفه‌ای  ، افزایش توقع ادبی و مطالعاتی، و در نهایت انتشار حاصل فکری - آموزشی  این کلاس‌ها  در قالب کتاب نوشته شده توسط هنر آموزان  بزرگترین دستاورد این کلاس‌ها است. این مجموعه نخستین خروجی این کلاس ها می باشد و در فصل زمستان دومین بخش آن با چندین عنوان کتاب دیگر که محصول نویسندگان عضو می باشد منتشر خواهد شد . « عاشقانه های بعید » مجموعه شعر سپید  تازه ای از وحید ضیایی هم  همراه با این کتاب ها روانه بازار نشر استان خواهد شد .

لینک خبر از پرتال اداره کل