نقد و بررسی آثار محمدرضا بایرامی در اردبیل

  

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، در جلسه‌ای که پیش از ظهر سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در دانشکده علوم دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد با حضور فعالان و علاقه مندان ادبیات داستانی آثار محمدرضا بایرامی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

این مراسم با همکاری حوزه هنری استان اردبیل، جهاد دانشگاهی و دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه محقق اردبیلی  برگزار شد.

در ابتدای این جلسه امیر رجبی، سرپرست حوزه هنری استان اردبیل گفت: بایرامی آثاری ارزشمندی در زمینه پایداری و ادبیات داستانی به خصوص با موضوع کودک و نوجوان داردکه باید مورد توجه قرار بگیرد.

سرپرست حوزه هنری استان اردبیل افزود: بایرامی با اینکه از داستان نویسان اهل اردبیل است ولی آن گونه که باید به هموطنان خود معرفی نشده است و این وظیفه ارگان های فرهنگی هنری و متولی را بیش از پیش خطیر می‌نماید.

در ادامه این جلسه اسداللهی، مدیر گروه ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: متاسفانه آثار چنین نویسندگانی در دانشگاه‌ها مغفول مانده و دست‌مایه پژوهش قرار نگرفته است؛ در حالی که مردم عادی این آثار را می‌خوانند. لذا بر آن شدیم نمونه‌ای از بررسی علمی هنر و سایر مزیت‌هایی این قبیل آثار را به جامعه دانشگاهی نشان بدهیم. 
 



اسداللهی با اشاره به ویژگی‌های خاص آثاری این چنین افزود: ارزش چنین آثاری در این است که خبر از شکل فرهنگ و دردهای اجتماع می‌دهند به خصوص که این ارزش‌ها از فرهنگ جبهه و زحمت‌های رزمندگان عزیز نشئت گرفته باشد.


وی با اشاره به سهم دانشگاه در مسیر اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گفت: این وظیفه ایجاب می‌کند که با گام‌های بلند در مسیر نشان دادن ارزش‌های دفاع مقدس که حادثه‌ای سرنوشت‌ساز را رقم زد، پیش رفته و این تاریخ را با روحیه‌ای قوی به مردم نشان دهیم.


وی با اشاره به بررسی آثار بایرامی در ادبیات نوجوان، گفت: برخی دانشجویان ما در گرایش ادبیات با علاقه‌شان به ادبیات کودک و نوجوان روی آورده‌اند و در حال حاضر در این زمینه پایان‌نامه‌های مقطع دکترا اختصاص یافته است.


وی اظهار امیدواری کرد: برنامه‌های متنوعی برای نقد آثار نویسندگان در دانشگاه صورت گیرد و امید است با این آغاز دهمین همایش بین المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی باشکوه‌تر برگزار شود و ضمناً مقاله‌های خوب این کارگاه می‌توانند با گسترش و ارتقا به همایش فوق ارسال شده و در آن مشارکت کنند.

 در بخش دیگری از این نشست رضا کاظمی مسئول کارگاه داستان، حوزه هنری استان اردبیل، محمود مهدوی نویسنده و فعال ادبیات پایداری استان، وحید ضیایی، نویسنده و منتقد ادبی بخش‌هایی از آثار محمدرضا بایرامی را مورد نقد وبررسی قرار دادند.

محمدرضا بایرامی آخرین فرزند یک خانواده ‌۵ نفری است که در یکی از روستاهای دامنه‌ سبلان به دنیا آمد و از حدود سال ۱۳۵۱ با مهاجرت خانواده، ساکن تهران و کرج شد.

در نوجوانی به آثار نویسندگان برجسته و روستایی نویسِ آن روزگار، یعنی صمد بهرنگی و علی اشرف درویشیان علاقه‌مند شد. سال دوم دبیرستان بود که اولین قصه‌اش را برای برنامه آموزشی «قصه و قصه‌نویسیِ» رادیو فرستاد که محمّدرضا سرشار آن را راه‌اندازی کرده بود. آن قصه از رادیو خوانده و نقد شده و باعث شد تا او تصمیم بگیرد ضمن افزایش مطالعات خویش، در کارگاه قصه نویسی کانون ثبت نام کند، اما به دلیل کار در یک مغازه‌ ساندویچ‌فروشی جهت تأمین مخارج تحصیلی‌اش نتوانست در آن کارگاه حاضر شود.

او بعد‌ها با حوزه‌ اندیشه و هنر اسلامی ارتباط برقرار کرد و در آنجا با نویسندگان کودک و نوجوان آشنا شد. از سال ۵۰ کار جدّی و حرفه‌ای نویسندگی را ابتدا با رادیو و بعضی از مطبوعات شروع کرد و به همکاری با برخی از گاه‌نامه‌های حوزه‌ هنر نیز اقدام نمود. اولین قصه‌هایش در مجموعه‌ای به نام «رعد یک بار غریّد» چاپ شد. بعد از آن به طور عمده به قصه‌نویسی برای نوجوانان روی آورد و در حاشیه برای کودکان و بزرگ سالان هم قلم می‌زد. اوایل سال ۶۶ به خدمت سربازی رفت و تمام دوران خدمتش را در جبهه دهلران به سر برده و این شانس را داشته که هم جنگ را در شدید‌ترین شکلش و هم صلح را در پیچیده‌ترین وضعیت و اصلی‌ترین جایگاهش، یعنی خطوط تماس به طور عینی و ملموس شاهد باشد.

بایرامی در سال‌های اخیر با نشریات متفاوت کودک و نوجوان، از جمله کیهان بچه‌ها و باران همکاری نموده و به عنوان کار‌شناس داستان در واحد ادبیات حوزه‌ی هنری فعالیت کرده است.
او همچنین داوری چند جشنواره و انتخاب کتاب سال را بر عهده داشته و نویسنده‌ای خستگی‌ناپذیر و پُرکار است. انتشار حدود ۳۰ جلد کتاب و ده‌ها مقاله و نقد، گواه این مدّعا است.  

 


 

 در مصاحبه با برنا نیوز :

رونمائی از کتاب "فرهنگ جغرافیایی شهرستان نمین " پژوهش و تآلیف محرم یوسفی و علی حقی

مراسم رونمائی از کتاب "فرهنگ جغرافیایی شهرستان نمین " پژوهش و تآلیف محرم یوسفی و علی حقی مورخه 8/2/1394 در محل کتابخانه مرکزی نمین با حضور معاون فرماندار،روسای ادارات،اعضای انجمن کتابخانه ها،خیرین کتابخانه ساز و کارشناس امورفرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل و جمعی از نویسندگان و شعرای شهرستان برگزار گردید. 

محمد فتحی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نمین هدف از برگزاری مراسم رونمایی کتاب در محل کتابخانه مرکزی را حمایت و معرفی نویسندگان بومی شهرستان عنوان نموده عموم علاقه مندان به فرهنگ شهرستان نمین درخواست نمود تا برای راه اندازی مرکز  نمین شناسی با اهدا کتب قدیم و یا اسناد    دست اداره کتابخانه ها را بگیرندو

فتحی همچنین از دیگر اهداف این  رونمایی ها را توسعه فرهنگ مطالعه مفید در شهرستان  بر شمرد..

وحید ضیایی؛ کارشناس امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل گفت: در چهار سال اخیر یک هزار و 200 عنوان کتاب از نویسندگان معاصر این استان گردآوری شده است این کتاب ها هم اکنون در گنجینه آثار نویسندگان استان نگهداری می شوند

او به تولید هفت 7 کتاب در 38 روز گذشته در استان اشاره کرد و این امر را بیانگر علاقمندی مردم استان به کتابت و رویکرد عمیق نویسندگان در تالیف کتاب دانست..



او اظهار امیدواری کرد با این روند استان اردبیل بتواند به جایگاه واقعی خود در تالیف کتاب دست  یابد
، معاون فرماندار نمین هم در این مراسم از آمادگی فرمانداری برای حمایت از نویسندگان منطقه خبر داد و خواستار تلاش بیش از پیش نویسندگان و صاحب نظران منطقه در احیای سوابق درخشان علمی و عرفانی منطقه از راه گسترش فرهنگ تالیف کتاب شد.محرم یوسفی نویسنده اولین کتاب فرهنگ جغرافیایی شهرستان نمین هم از مشخصات کتاب خود گزارشی ارائه و انگیزه خود از تالیف این کتاب را شناساندن شهرستان نمین در بعد جغرافیا و مقیاس جغرافیایی و فرهنگ و آداب و روسوم شهرستان اعلام کرد.او با قدردانی از همکاری همه جانبه علی حقگویی در گردآوری مطالب این کتاب افزود: کتاب فرهنگ جغرافیایی نمین اولین و تنها کتاب جامع شهرستان است که به تاثیر عناصر اقلیمی بر تصادفات جاده ای در حوزه بخش های سه گانه شهرستان پرداخته است.یوسفی تعداد صفحات این کتاب را 400 صفحه ذکر کرد و گفت: این کتاب شامل 9 فصل در موضوعات جغرافیایی ، کلیماتولوژی و فرهنگ جغرافیایی است که در کنار آن به بررسی و معرفی ایل ها و قبایل منطقه نیز نگاهی اجمالی داشته است

همزمان با روز گرامیداشت سعدی ، ویژه برنامه بزرگداشت این شاعر پرآوازه در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

 

 

همزمان با روز گرامیداشت سعدی ، ویژه برنامه بزرگداشت این شاعر پرآوازه در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان، در این ویژه برنامه که با حضور عده کثیری از علاقمندان، صاحبنظران  و تنی چند از اساتید دانشگاه و درکلاس های ادبیات خلاق ( نویسندگی، شعر و داستان) برگزار شد، دکتر کاظم نظری بقا  به بررسی تاثیر متقابل زبان سعدی بر شاعران معاصر پرداخته  و با بیان این نکته که زبان سعدی در نثر بیشترین تاثیر را بر سپید سرایان امروزی گذاشته است به بررسی چند قطعه از این آثار پرداخت .

 وحید ضیائی کارشناس امور فرهنگی اداره کل و سخنران دیگر این مراسم به معرفی اجمالی آثار موفق نگاشته شده در باب سعدی پرداخته قسمت هایی از گلستان سعدی را مورد مداقه و بررسی قرار داد . همچنین، در این مراسم استاد خیری از خوانندگان و پژوهشگران موسیقی سنتی ایرانی نیز سخنانی در باب ظرفیت غزلیات سعدی در تصنیف سازی و سابقه ی تاریخی پیوند شعر و موسیقی را بیان داشتند .

شعر خوانی هنرجویان این کلاس ها با موضوع سعدی ، و دور خوانی غزلیات این شاعر بزرگ از دیگر برنامه های این مراسم بود .

نخستین ثمره جلسه مشترک مدیران کل کتابخانه های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس حوزه هنری استان اردبیل

 اولین جلسه مشترک مدیران کل کتابخانه های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس حوزه هنری استان با محوریت هم اندیشی در خصوص برگزاری برنامه های مشترک فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان با میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان، رباب عزیزخانی در این جلسه، با تأکید بر لزوم هماهنگی دستگاههای مرتبط در جهت برنامه ریزی برای توسعه فرهنگی جامعه، کودکان و نوجوانان را مهمترین قشر مورد توجه حوزه فرهنگ دانسته و اظهار داشت: برای توسعه جامعه و رسیدن به اهداف متعالی فرهنگی، باید توجه بیشتری به کودکان و نوجوانان صورت گیرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، تشویق کودکان و نوجوانان به سمت مطالعه و کتابخوانی را عاملی اساسی در خرد محوری این قشر بیان کرده و افزود: تجربه جوامع پیشرفته نشان میدهد که بیشترین سرمایه گذاری را در بخش کودک و نوجوان انجام داده اند.

وی، برگزاری مشترک برنامه های فرهنگی و کتاب محور و ایجاد تشکل های ادبی و فرهنگی را  زمینه ساز فصلی جدید در حوزه کودک و نوجوان عنوان کرده و تصریح کرد: شناسائی و معرفی حوزه های مشترک کتابخانه های عمومی، حوزه هنری و کانون پرورش فکری از جمله اهداف این جلسات خواهد بود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز با اظهار خرسندی از برگزاری این جلسه مشترک، سوق دادن کودکان و نوجوانان به سمت خرد ورزی و تفکر محوری را تضمین کننده آینده ای روشن برای جامعه دانسته و گفت: برای داشتن نسل متفکر، آموزه های فرهنگی باید از دوران کودکی آغاز شود.

ناهید اللهوردی زاده، پرورش خلاقیت کودکان را از اهداف کانون برشمرده و افزود: کودکان و نوجوانان استان نشان داده اند که در صورت حمایت مسئولین، میتوانند به نخبگان علمی و فرهنگی کشور تبدیل شوند.

همچنین در این جلسه، رئیس حوزه هنری استان، لزوم شناسائی و حمایت از هنرمندان متعهد و ارزشی در حوزه های مختلف ادبی و هنری را یادآور شده و اظهار داشت: با نگاه ویژه به کودکان و نوجوانان و ایجاد زمینه جهت پرورش استعدادهای ادبی، هنری و فرهنگی این قشر، میتوان به هنر متعالی در جامعه دست یافت.

امیر رجبی، انسجام و هماهنگی در حوزه کودک و نوجوان را مایه موفقیت برنامه ها و اهداف تعریف شده دانسته و تأکید کرد: هم افزائی و مشارکت، نیاز جدی حوزه فرهنگ است.

وی از کتاب، کودک و نوجوان و هنر و ادب ارزشی بعنوان سه محور مورد وثوق نهادهای حاضر در جلسه یاد کرده و خاطرنشان ساخت: تجربه نشان داده است که فعالیتهای جزیره ای در نهادهای فرهنگی، نتیجه مثبت و پایداری در پی ندارد.

قابل ذکر است که در این جلسه، مدیران دستگاههای حاضر بر تشکیل کمیته مشترک کارشناسان و برگزاری منظم جلسات آن در جهت شناسائی ظرفیت ها و حوزه های کاری مشترک جهت برگزاری برنامه های فرهنگی تأکید نمودند

همچنین، 

 تشکیل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان

 برگزاری کارگاههای هنری با موضوع کتاب و کتابخوانی

 برگزاری اولین شب شعر کودک و نوجوان استان اردبیل  

 برگزاری کلاسهای ادبیات کودک همراه با نمایش خلاق 

 ثمره نخستین جلسه مشترک مدیران کل کتابخانه های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس حوزه هنری استان بود.