روز شعر و ادب فارسی و نشست از شهریار تا عاصم اردبیلی در کتابخانه مرکزی اردبیل

همزمان با سالروز بزرگداشت مرحوم استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی و با همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان، نشست ادبی «از شهریار تا عاصم؛ بررسی دوچهره جاودان شعر آذربایجان» با حضور اساتید رشته ادبیات فارسی، برخی از شاعران استان ، اعضای کلاس های ادبیات خلاق و علاقمندان در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.   

 

نشست ادبی «از شهریار تا عاصم» در کتابخانه ی مرکزی اردبیل

به گزارش تابناک اردبیل، رباب عزیزخانی ضمن سخنانی کوتاه در این نشست با یادآوری نقش و تأثیر مرحوم استاد شهریار در شعر و ادب فارسی، وی را یکی از مهمترین نوابغ این حوزه در دوران معاصر دانست.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در بخش دیگری از سخنان خود، مرحوم استاد عاصم را یکی از برجسته ترین شاعران مکتب اردبیل قلمداد کرد و افزود: استاد عاصم اردبیلی نگاه ویژه ای را برای شاعران جوان استان در توجه به مسائل اجتماعی گشودند.

در این نشست ادبی، دکتر شهریار نعمتی از اساتید ادبیات فارسی دانشگاههای استان، اردبیل را طلایه دار شعر آذربایجان در دوران پس از شهریار دانست و گفت: پس از حافظ، هیچ شاعر ایرانی نتوانست مانند شهریار در مکتب عراقی خود را مطرح کند.

وی افزود: شعر شهریار برگرفته از تجریبات و زندگی اجتماعی وی است به طوری که در جای جای اشعار حیدربابا و سهندیه، می توان ارزش های مردمی و حقیقت گرائی شهریار را مشاهده نمود.

نعمتی، تداوم بلاغت در اشعار شهریار را از گونه بلاغت در اشعار حافظ بیان کرده و تأکید کرد: هیچ شاعری همانند شهریار نتوانسته بلاغت را در اشعار خود مانند حافظ تداوم بخشد.

این استاد دانشگاه، توجه شهریار به نیما و شعر نیمائی را در نوع خود بی بدیل دانست و خاطرنشان ساخت: ذوق موسیقی شهریار در اشعارش نمود و جلوه خاصی داشت به طوری که وزن و آهنگ اشعار شهریار، موسیقیائی است.

همچنین، دکتر منصور علیزاده، کتابدار کتابخانه های عمومی اردبیل و از فعالان حوزه ادبیات استان نیز طی سخنانی، توجه به جلوه های زندگی، روایت گری، کلمه گزینی اعجاب آور، نگاه فلسفی و حقیقت گرائی را از عناصر مشترک در اشعار شهریار و عاصم اردبیلی بیان کرده و اظهار داشت: 

 

عاصم و شهریار هر دو از میان مردم برخواستند و هر دو نیز در اشعارشان به دنبال دغدغه های اجتماعی و آرمانهای مردمی رفتند.

وی، شعر «حیدر بابایه سلام» شهریار و «جهنم ده بیتن گول» عاصم را دو نمونه از بهترین آثار این شاعران پرآوازه آذربایجان معرفی کرده و اضافه نمود: عاصم نیز همانند شهریار نگاه جامعی در اشعارش داشت.

دکتر وحید ضیائی، کارشناس امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی و از شاعران برجسته استان نیز در سخنان خود، نگاه خاص شهریار به ایرج میرزا و جایگاه «زبان شاعرانه، ایل و عشق» را در اشعار شهریار مورد واکاوی قرار داد و گفت: در زمانه‌ای که سه مضمون «وطن»، «دیل: زبان» و «آیریلیق: واژه‌ای که معادلی میان هجران و جدایی با پس زمینه‌های اجتماعی، سیاسی‌است» در اشعار و نوشته‌های بسیاری از ترک‌زبانان غوغا می‌کند، شهریار ناکجاآباد خواب دیده دیگران دور را، در دامنه نزدیک ایل محبوب خود می‌جوید و آنچه را خود دارد با سه مضمون دیگر برساخته در این مجموعه عوض می‌کند: «ایل: سرزمین مادری»، «شعر: زبان مشترک همه اقوام» و «عشق: درد مشترکی فارغ از وصل و هجران.

وی، ادامه داد: اینکه جان آگاه و جهاندیده او در گذر تاریخ پر فراز و نشیب موطنش آذربایجان، از عشق به ایثار و از شعار به شعور و در نهایت شعر رسیده است. تأثیر او بر شاعران جمهوری آذربایجان و حتی ترکیه از همین رو قابل تفسیر است.

دکتر کاظم نظری بقاء، از شاعران برجسته استان نیز شهریار و عاصم را دو شاعری دانست که با شعر خود، موفق به فتح قلب یک ملت شده اند. 

http://s6.picofile.com/file/8213203092/DSC05761.JPG 

وی، زبان صمیمی، استفاده از عناصر مردمی، حقیقت گرائی و انسان دوستی را از محورهای اصلی اشعار شهریار و عاصم بیان کرده و افزود: شعر اردبیل با وجود شاعرانی همچون عاصم اردبیلی، نشان داد که به حق مکتب شهریار را جانشینی میکند.

در این نشست همچنین شاهد شعر خوانی استاد فرید و سولماز صادقزاده نصر آبادی بودیم که با استقبال شرکت کنندگان همراه بود.

" زنی گمشده میان اشیا " سروده نسرین حیایی تهرانی ، نقد و بررسی شد .

در هشتاد و هشتمین نشست از کلاس های ادبیات خلاق ( ویژه استان اردبیل ) که در کتابخانه مرکزی این شهر برگزار شد ، مجموعه  " زنی گمشده میان اشیا " سروده نسرین تهرانی ، نقد و بررسی شد .  

http://www.irafta.com/admin%5Cimage%5Cnewsimage%5C3770.jpg

 

این مجموعه دومین اثر تهرانی ست و شعر های سپید کوتاهش را در بر دارد که توسط نشر هزاره ققنوس نمایشگاه 94 منتشر و رونمایی شده بود . در این جلسه پس از خوانش تعدادی از شعر های کتاب اعضای حاضر نقد های مکتوب و شفاهی خود را ارایه کردند . استاد بهرام خیری ، مریم محمدی ، منیژه موفق ، الناز رستم نژاد ، مهناز نورالله زاده ، علی عزتی ، لیلا فرید ، بانو مصلح ، فرحناز نوروزی و مریم نیکنام از اعضایی بودند که به نقد و بررسی اشعار پرداختند . پایان بندی جلسه سخنان دکتر وحید ضیایی درباره این مجموعه بود . طبیعت گرایی غیر حسی ، عدم درک مخاطب از زیست شعری شاعر ، پایبندی به سنت شعری کلاسیک در عاشقانه های مجموعه ، روایت ساده و صراحت شاعر در پرداخت احساس و عواطف و روایت صریح اسطوره و تاریخ و ... از موارد مطرح شده در نقد ها بود . نسرین حیایی تهرانی شاعر و محقق ادبی و روابط عمومی سایت شاعران پارسی زبان است . 

 

http://www.irafta.com/shownews.aspx?id=3771

برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «ازدواج عاقلانه، زندگی عاشقانه» در کتابخانه مرکزی اردبیل

در آستانه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و در ادامه سلسله جلسات نقد کتب بانوان جوان استان، کتاب «ازدواج عاقلانه، زندگی عاشقانه» نوشته مشترک ناصر داود زاده و رقیه محمدی دولت سرا مورد نقد و بررسی اعضای کتابخانه مرکزی اردبیل قرار گرفت.


به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان، در این جلسه که با همت امور فرهنگی و امور بانوان اداره کل برگزار شد، ناصر داود زاده با اشاره به اهمیت خردورزی در زندگی بشری، بسیاری از اشتباهات زندگی را زائیده عجله و احساسات دانسته و گفت: خرد در بسیاری از موارد مشاهده میشود که برخی رسوم و ارزشهای عرفی هیچ تناسبی با خرد ندارند و لذا برای جامعه مشکلات بسیاری بوجود می آید.

این جامعه شناس، یکی از مهمترین وظایف فرهیختگان هرجامعه را اندیشه در مبانی عرف دانسته و افزود: باید به جنگ ضد ارزشهایی برویم که خود را در ذهن افراد و تارو پود جامعه جای داده اند.

همچنین، رقیه محمدی دولت سرا دیگر نویسنده این کتاب نیز با اشاره به دغدغه های ذهنی و علمی خود، هدف از نگارش کتاب  «ازدواج عاقلانه، زندگی عاشقانه» را نهادینه کردن خردورزی در زندگی زناشوئی جوانان بیان کرده و تصریح نمود: این کتاب سعی دارد به خواننده بگوید که اساس زندگی پایدار، عقل و خرد است.

این نویسنده جوان، مشکلات بسیاری از خانواده های جوان را تصمیم گیری بر اساس احساسات عنوان کرده و ادامه داد: کتاب مذکور سعی دارد جوانان را به عقل محوری در تصمیمات سوق دهد.

رونمایی و نقد و بررسی کتاب«فرهنگ عامیانه در مرزبان نامه»

مراسم رونمائی و نقد و بررسی کتاب«فرهنگ عامیانه در مرزبان نامه» بعنوان اولین اثر نویسنده جوان ناهیده عقلمند و با همت امور بانوان و امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، رباب عزیزخانی در این جلسه با اظهار خرسندی از نقش روزافزون اعضای کتابخانه های عمومی در حوزه ادبی استان، ظهور نویسندگان، شعرا و منتقدین ادبی جوان را در استان مایه مباهات و امیدواری دانست.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار نویسندگان بومی را در غنی سازی تألیفات بعدی این قشر مؤثر دانسته و افزود: هر نقد سازنده و منصفانه ای، راه جدید برای اثر جدید نویسنده و شاعر می گشاید.

ناهیده عقلمند نیز در این جلسه، با تقدیر از حمایت کتابخانه های عمومی، نقد اثر توسط چهره های علمی و منتقدین صاحب نظر را افتخاری برای هر نویسنده دانسته و اظهار داشت: مرزبان نامه بعنوان یکی از کهن ترین و غنی ترین مکتوبات برجای مانده از ادبیات کلاسیک ایران، نقش زیادی در توسعه و گسترش زبان فارسی داشته است.

همچنین در این جلسه و پس از رونمائی از این اثر ادبی، منتقدینی چون مریم محمدی ، زهره قاسمی و مریم نیکنام ( از اعضای کلاس های ادبیات خلاق )به بیان نظرات خود در خصوص این کتاب پرداختند.

برگزاری جشن دهه کرامت با حضور بانوان عضو کتابخانه عمومی رضی


بمناسبت گرامیداشت دهه کرامت و سالروز میلاد خجسته امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) جشن کرامت با حضور بانوان عضو کتابخانه عمومی رضی در محل سالن اجتماعات کتابخانه عمومی رضی برگزار شد.


 به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، در این مراسم که با همکاری و مساعدت دفتر امام جمعه ، بخشداری ،شهرداری ، کتابخانه عمومی و حوزه بسیج خواهران زضی  برگزار گردید، اولویت دادن خانواده ها به بحث مطالعه و کتابخوانی در میان اعضاء خانواده بعنوان امری مهم برای فرهنگ سازی و جلوگیری از بروز انواع ناهنجاریهای فردی واجتماعی، توسط سخنرانان مراسم مورد تاکید قرار گرفت.

نقد کتاب «اسرار گنج نهانی» در کتابخانه مرکزی اردبیل

سومین جلسه از نشست های نقد آثار تألیفی بانوان نویسنده استان اردبیل با همت امور فرهنگی و امور بانوان اداره کل کتابخانه های عمومی استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، در این نشست که در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار گردید، کتاب «اسرار گنج نهانی» که توسط فرحناز نوروزی عضو کلاس های ادبیات خلاق کتابخانه مرکزی و در حوزه روانشناسی نوشته شده است، با حضور مشاوران امور بانوان تعدادی از ادارات، علاقه مندان و اعضای کتابخانه مرکزی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

فرحناز نوروزی نویسنده این اثر نیز طی سخنانی در معرفی کتاب خود، «اسرار گنج نهانی» را کتابی در حوزه روانشناسی با موضوع شناخت زوایای مختلف روان و شخصیت فردی دانسته و این کتاب را در خودشناسی افراد مفید دانست.در این مراسم زهره قاسمی ، استاد بهرام خیری ، مریم نیکنام ار اعضای کلاس های ادبیات خلاق کتابخانه مرکزی و قنبری از کارشناسان ارشد روان شناسی درباره این اثر صحبت نمودند .

بیله سوار، ایستگاه پنجاهمین نشست کتاب خوان

پنجاهمین سلسله نشست های به اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده با حضور کتابداران، نویسندگان، اعالی رسانه و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی در تالار امام علی(ع) شهرستان بیله سوار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، در نشست کتاب خوان شهرستان بیله سوار که با حضور رباب عزیزخانی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، ابراهیمی معاون فرماندار این شهرستان، رئیس شوراس اسلامی شهر بیه سوار و جمعی از مدیران و علاقه مندان به کتاب برگزار گردید، 12 نفر از کتابداران، نویسندگان و شعرای بیله سوار در یک محیط پرشور فرهنگی، به ارائه خلاصه ای از کتاب های خوانده شده خود پرداختند:

مریم ولی زاده، کتابدار، با ارائه خلاصه کتاب «خانواده خوشبخت، فرزند موفق» در حوزه روانشناسی

میرمسعود موسوی، کتابدار، با ارائه خلاصه کتاب «دختر شینا» در حوزه دفاع مقدس

زهرا امیری فر، کتابدار، با ارائه خلاصه کتاب «نخل ها قد میکشند» در حوزه دین

سید محمد میرعبداللهی، کتابدار، با ارائه خلاصه کتاب «مروارید» در حوزه داستان

عهدیه نگاری، کتابدار، با ارائه خلاصه کتاب «نگاهی گذرا به نهضت سالار شهیدان» در حوزه دین

بهزاد سلامی، کتابدار، با ارائه خلاصه کتاب «تولد در میدان» در حوزه ادبیات

حجت الاسلام محمد جعفرزاده، مدرس دانشگاه و حوزه، با ارائه خلاصه کتاب «خرا بهشت» در حوزه سبک زندگی

اسماعیل دلیر، استاد دانشگاه، با ارائه خلاصه کتاب «دیدگاهها و اکولوژی اجتماعی و جرایم شهری» در حوزه علوم اجتماعی

لطفعلی فکرت، شاعر، با ارائه خلاصه کتاب «ادب ائل چی سی» در حوزه شعر

منیژه دلکش، فعال ادبی، با ارائه خلاصه کتاب «لالو» در حوزه داستان

کمال فهمی، نویسنده، با ارائه خلاصه کتاب «پیراهن سفید» در حوزه ادبیات

زهرا قانع، فعال ادبی، با ارائه خلاصه کتاب «شازده کوچولو» در حوزه کودک و نوجوان

تولد ده کتاب اولی از کلاس های ادبیات خلاق اردبیل

اردبیل در آستانه یک رویداد فرهنگی بزرگ 
بعد از حدود سه سال که از برگزاری کلاس های " ادبیات خلاق " با طراحی و مدرسی دکتر وحید ضیایی در سطح کشور و استان اردبیل می گذرد ، مهر ماه 94 شاهد رونمایی از خروجی ادبی این کلاس ها خواهیم بود : 
ده نفر از هنر جویان کلاس های ادبیات خلاق کتابخانه مرکزی اردبیل که اکنون ترم نهم این کلاس ها را می گذرانند ( نودمین جلسه از دوره چهارم برگزاری کلاس ها ) نخستین کتاب خویش را به ناشر سپردند ! 
کتاب های : 
1- تذکره شاعران اردبیل از آغاز تا مشروطه ، تالیف : زهره قاسمی ارجستان
2- افسانه های فلکلور روسیه ، ترجمه : الناز رستم نژاد 
3- اسطوره های دور اسطوره های دیگر :طرز های متفاوت شعر امروز ایران ، تالیف : مریم محمدی 
4- خیابان های سرخ کوچه های عجیب ( گزیده شعر های سپید عاشقانه دهه هشتاد ) مونا فلاحی پور 
5- شعر ها و تصنیف ها ، بهرام خیری 
6- در صلیب یاکربم ها ، مجموعه شعر : مریم بنیادی 
7- خلوت آبی (مجموعه داستان) ، مریم نیکنام 
8- قدرت باور ( روانشناسی و ادبیات ) ، فرحناز نوروزی 
9- داستان هایی برای نوجوانان ، لیلا فرید 
10- مستشرقین و ادبیات ، محسن فیاضی 
و همراهی مجموعه شعر سپید عاشقانه های بعید از وحید ضیایی 
این مجموعه هم اکنون در انتظار کسب مجوز می باشد تا در مراسمی ملی رونمایی گردد و کتابخانه های عمومی استان اردبیل این افتخار را خواهد داشت تا از دل کتاب هایش نویسندگانی نو پا آفریده باشد .... خبر های رسمی دیگر و زمان مراسم رونمایی بزودی اعلام خواهد شد ... ؛