رتبه بندی شرکت کنندگان آنلاین سال 91 شهرستان ها به احتساب جمعیت

 

 

 

  

 

با اعلام تعداد شرکت کنندگان آنلاین در طی سال 91 ، شهرستان های بیله سوار ، پارس آباد و سرعین با توجه به جمعیت شهرستان رتبه های اول تا سوم شرکت در مسابقات آنلاین را به خود اختصاص دادند . از جنابان حجت الاسلام پور محمد ، آقایان سرداری و سفیدی مسئولین محترم شهرستان های یاد شده تشکر فراوان داریم ، اما : 

با تقدیر و تشکر از مسئولین کتابخانه های تازه کند ( اکبر فرمانی ) ، جعفر آباد ( علی پور ممی )و رضی ( فیروز مجید خواه ) لوح تقدیر و هدیه ای تقدیم این عزیزان خواهد شد . ضمنا از رابطین فرهنگی شهرستان های پارس آباد ( ناصر اکبری ) و بیله سوار ( علی پور ممی ) و مشکین شهر ( نسیم امام قلی زاده )به خاطر تلاش روز افزون ایشان در عمل به اهداف فرهنگی نهاد تشکر ویژه به عمل می آید . 

نقد کتاب در فرهنگ ما /دکتر حسین پاینده ( به نقل از وبلاگ ایشان )

مقدمه 

از جمله شاخص‌های ارزیابی پیشرفتگی یا عقب‌ماندگی فرهنگیِ هر جامعه‌ای، شمار کتاب‌هایی است که در آن جامعه منتشر می‌شوند. هرچقدر تعداد کتاب‌های جدید و نیز تعداد خوانندگان آن کتاب‌ها بیشتر باشد، افق فکری آحاد جامعه می‌تواند بازتر و شامل‌شونده‌تر باشد. متقابلاً هرچقدر شمار کتاب و خوانندگان کتاب در جامعه‌ای کمتر باشد، می‌توان احتمال داد که فضای فکریِ آحاد آن جامعه به همان میزان بسته و نامنعطف است. از این رو، افزایش چشمگیر آمار کتاب‌های تازه‌منتشرشده را باید به فال نیک گرفت و امید داشت که پیامدهای فرهنگیِ رونق کتاب و رواج فرهنگ کتابخوانی، به آرامی در نگرش‌ها و رفتارهای اجتماعیِ مردم ما متبلور شود. در وضعیتی که انبوهی از کتاب‌های جدید با روندی پُرشتاب انتشار می‌یابند، نیاز به مقالاتی که این کتاب‌ها را به خوانندگان علاقه‌مند معرفی کنند نیز به مراتب بیشتر از پیش می‌شود. مشغله‌های وقتگیرِ زندگی معاصر ایجاب می‌کند که کتاب‌های جدید را بر حسب اولویت بخوانیم، یا برخی از آن‌ها را که درخور خواندن نیستند اصلاً نخوانیم. مقالات موسوم به «نقد کتاب» می‌توانند با آگاهی دادن از محتوای کتاب‌های جدید و نیز سنجش و ارزیابی هر یک از آن‌ها، نقش بسزایی در راهنمایی خواننده به انتخاب درخورترین کتاب‌ها ایفا کنند.

این نوشته کوششی است برای پاسخ به این پرسش که «نقد کتاب چه کاری است و چگونه انجام می‌شود؟». هدف من این است که روال و موازین نقد کتاب را از دید خودم تبیین کنم و مشکلات فرهنگی‌ای را که مانع از نضج گرفتن آن در جامعه‌ی ما شده‌اند توضیح دهم. به این منظور لازم می‌بینم همین ابتدا تأکید کنم که در سرتاسر این نوشتار عبارت «نقد کتاب» را به معنای مصطلح به کار می‌برم، هرچند که خود با آن معنا مخالفم و معتقدم در این نامگذاری خلطی هم صورت گرفته است. برای این‌که منظورم از «نقد کتاب» را مشخص کنم، در ادامه‌ی این نوشتار ابتدا بین «نقد» و «ریویو» تمایز خواهم گذاشت، سپس تعریفی از «نقد کتاب» به دست خواهم داد و در پایان برخی موانع فرهنگی «نقد کتاب» در ایران را برخواهم شمرد...

ادامه مطلب ...

توت فرنگی های روی دیوار در کتابخانه شهید رجایی پارس آباد ...

توت فرنگی های روی دیوار  

در کتابخانه شهید رجایی پارس آباد  نقد و بررسی شد .  

 

 

مجموعه داستان توت فرنگی های روی دیوار نوشته محمد سرشار در جلسه کانون ادبی کتابخانه های عمومی شهرستان پارس آباد نقد و بررسی شد .

مقارن با ایام الله دهه فجر و در پی برگزاری سلسله جلسات نقد و بررسی شعر و داستان انقلاب در کانون های ادبی کتابخانه های عمومی استان اردبیل ، جلسه نقد و بررسی مجموعه داستان توت فرنگی های روی دیوار نوشته محمد سرشار روز یکشنبه مورخ 15/11/91 در محل سالن مرکزی کتابخانه شهید رجایی شهرستان پارس اباد با حضور جمعی از منتقدین و اعضای شاعر و نویسنده کتابخانه های این شهر مرزی برگزار شد .

در این جلسه حجت الاسلام ولالمسلمین پورمحمد رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان پارس آباد با اشاره به شکل گیری موفق کانون ادبی و فعال بودن جلسات نقد و بررسی کتاب در سطح این شهرستان لزوم گسترش این فعالیت ها را متناسب با نیاز اعضا دانسته و از برگزاری همایشی استانی با محوریت مطالعه و کتابخوانی در اینده نزدیک در این شهرستان با حضور اساتیدی از پایتخت خبر داد . پورمحمد انتخاب مجموعه داستان سرشار را بدلیل اهمیت بعد داستانی این اثر و معرفی آن توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور جهت مسابقات فرهنگی دانست .

ندیر بکتاش مدرس دانشگاه با اشاره به نثر داستانی منسجم اثر ، به نشانه شناسی ولایی اثر پرداخته به تبیین نظریه انقلاب اسلامی با توجه به برخی جملات کلیدی داستان ها پرداخت . او داستان گل های فراموشی این مجموعه را اثری با روایتی صمیمی و ساختمند دانست .  

 

 

وحید ضیایی نیز میهمان دیگر این جلسه بود . او پس از توضیحاتی مفصل در زمینه شکل گیری ادبیات داستانی دینی  بعد از انقلاب ، به بیان اختصاصات داستانی نسل سوم داستان نویسان متعهد پرداخته ، محمد سرشار را از معدود چهره های این نسل دانست که شگرد های داستان نویسی اش همسو با منطق اثار قدمایی در حیطه داستان نویسی ست. او با تاکید بر فضای مرد سالارانه و خشن زیر ساخت های داستان های این مجموعه ،و نقد های منتشر شده توسط منتقدین دیگر این اثر ،  نثر روان و دامنه داستانی واژگان این اثر را مرهون تربیت قلمی پدر نویسنده ( محمد رضا سرشار) دانسته ، به بیان عوامل موثر در جریان سازی ادبی معاصر پرداخت .