دوره پنجم کلاس های ادبیات خلاق کتابخانه مرکزی اردبیل به جلسه ی هفتادم خود رسید !

بعد از طراحی و برنامه ریزی های دوره ای توسط وحید ضیائی نویسنده و کارشناس فرهنگی کتابخانه های عمومی استان اردبیل ، کلاس های ادبیات خلاق برای نخستین بار در کشور ،  در کتابخانه های عمومی این استان برگزار شد . طراحی این کلاس ها و نحوه ی اداره انها  طی پنج  دوره ی پنجاه جلسه ای در طی سه سال گذشته اینگونه بوده است :

این کلاس ها در سه بخش ذیل طراحی و در فرجه زمانی 3ساعت و نیم در هر جلسه برگزار می شود :

-         آموزش خلاقیت ِشعر شامل ( نظریات ، عروض ، منظر ها و مکتب ها ، خوانش و تاریخ ادبیات ، تولید متون ادبی همزمان در کلاس بصورت کار گروهی و ... )

-         آموزش داستان نویسی خلاق ( بررسی مکتب ها ، آموزش اصول داستانویسی ، نقد و بررسی آثار هنرجویان ، نقد و بررسی کارگاهی آثار نویسندگان بزرگ جهان )

-         نقد و بررسی آثار شعری و داستانی به فراخور موضع مطرح شده در هر جلسه

در حقیقت در دو جلسه برگزار شده در هفته ( روز های سه شنبه و پنج شنبه / اکنون ) مخاطب هنر آموز هم با نظریه های ادبی ، هم نقد کتاب ، هم شیوه های آموزش و خوانش شعر و داستان آشنا می شود و به واسطه  اینکه جلسات آزاد است ( علاوه بر اعضای ثبت نام شده ) در هر جلسه بالای 30 نفر عضو فعال شرکت کننده آموزش می بینند و به همین دلیل است که تعداد کتب نقد شده در طی سال جاری بالای 20 عنوان کتاب بوده است . کتاب هایی که لزومن به نام جلسه نقد و بررسی علامت گذاری و نام گذاری نشده است . مدرسان این جلسات ( دو نفر برای هر دوره ) با تخصص ادبیات حرفه ای می باشند و تجربیات این کلاس ها می رود که بصورت کتابی مستقل با نام ( آموزش ادبیات خلاق ) منتشر شود .

در 5 دوره برگزار شده ، گروه هدف اعضای کتابخانه های عمومی و علاقمندانی بوده اند که از خارج از کتابخانه به بهانه همین کلاس ها و با فراخوان عمومی در سطح شهرستان و استان وارد جمع شده و در کمترین تخمین ممکن به یک کتابخوان حرفه ای مبدل شده اند .

برگزاری یک دوره مختص نابینایان با کمک انجمن روشندلان استان از بهترین دوره های این کلاس ها بود که در سال 92  برگزار شد . ( دوره ی 30 جلسه ای کامل )

افزایش امانت کتاب ، بالا بردن سطح فرهنگی برنامه های کتابخانه ها ، تربیت نویسندگان و کتابخوانان حرفه ای ، افزایش عضو کتابخانه ها  و در نهایت انتشار حاصل فکری - آموزشی  این کلاس ها  در قالب کتاب نوشته شده توسط هنر آموزان  به نام اداره کتابخانه ها و نهاد بزرگترین دستاورد این کلاس هاست که انجام پذیرفته و خواهد پذیرفت .

گفتنی ست : این کلاس ها برای اعضای کانون ادبی کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان نیز انجام پذیرفته و در حال اجراست  و جهت پوشش استانی نیز ساختار فشرده این جلسات در شهرستان ها بصورت کارگاه های چند روزه ( پارس آّاد مغان ، نیر ، و ... ) در حال اجرا می باشد . با انتشار کتاب آموزشی این دوره ها و رایزنی با دیگر استان ها این طرح در کل کشور قابل اجرا می باشد . بطوریکه در حوزه های هنری و کانون های پرورش فکری دیگر شهر های کشور نیز در همین قالب انجام گرفته است .

 

 


 

 

برگزاری بیش از 20 جلسه نقد و بررسی کتاب در کتابخانه مرکزی اردبیل در سه ماهه اول سالجاری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد