روز شعر و ادب فارسی و نشست از شهریار تا عاصم اردبیلی در کتابخانه مرکزی اردبیل

همزمان با سالروز بزرگداشت مرحوم استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی و با همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان، نشست ادبی «از شهریار تا عاصم؛ بررسی دوچهره جاودان شعر آذربایجان» با حضور اساتید رشته ادبیات فارسی، برخی از شاعران استان ، اعضای کلاس های ادبیات خلاق و علاقمندان در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.   

 

نشست ادبی «از شهریار تا عاصم» در کتابخانه ی مرکزی اردبیل

به گزارش تابناک اردبیل، رباب عزیزخانی ضمن سخنانی کوتاه در این نشست با یادآوری نقش و تأثیر مرحوم استاد شهریار در شعر و ادب فارسی، وی را یکی از مهمترین نوابغ این حوزه در دوران معاصر دانست.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در بخش دیگری از سخنان خود، مرحوم استاد عاصم را یکی از برجسته ترین شاعران مکتب اردبیل قلمداد کرد و افزود: استاد عاصم اردبیلی نگاه ویژه ای را برای شاعران جوان استان در توجه به مسائل اجتماعی گشودند.

در این نشست ادبی، دکتر شهریار نعمتی از اساتید ادبیات فارسی دانشگاههای استان، اردبیل را طلایه دار شعر آذربایجان در دوران پس از شهریار دانست و گفت: پس از حافظ، هیچ شاعر ایرانی نتوانست مانند شهریار در مکتب عراقی خود را مطرح کند.

وی افزود: شعر شهریار برگرفته از تجریبات و زندگی اجتماعی وی است به طوری که در جای جای اشعار حیدربابا و سهندیه، می توان ارزش های مردمی و حقیقت گرائی شهریار را مشاهده نمود.

نعمتی، تداوم بلاغت در اشعار شهریار را از گونه بلاغت در اشعار حافظ بیان کرده و تأکید کرد: هیچ شاعری همانند شهریار نتوانسته بلاغت را در اشعار خود مانند حافظ تداوم بخشد.

این استاد دانشگاه، توجه شهریار به نیما و شعر نیمائی را در نوع خود بی بدیل دانست و خاطرنشان ساخت: ذوق موسیقی شهریار در اشعارش نمود و جلوه خاصی داشت به طوری که وزن و آهنگ اشعار شهریار، موسیقیائی است.

همچنین، دکتر منصور علیزاده، کتابدار کتابخانه های عمومی اردبیل و از فعالان حوزه ادبیات استان نیز طی سخنانی، توجه به جلوه های زندگی، روایت گری، کلمه گزینی اعجاب آور، نگاه فلسفی و حقیقت گرائی را از عناصر مشترک در اشعار شهریار و عاصم اردبیلی بیان کرده و اظهار داشت: 

 

عاصم و شهریار هر دو از میان مردم برخواستند و هر دو نیز در اشعارشان به دنبال دغدغه های اجتماعی و آرمانهای مردمی رفتند.

وی، شعر «حیدر بابایه سلام» شهریار و «جهنم ده بیتن گول» عاصم را دو نمونه از بهترین آثار این شاعران پرآوازه آذربایجان معرفی کرده و اضافه نمود: عاصم نیز همانند شهریار نگاه جامعی در اشعارش داشت.

دکتر وحید ضیائی، کارشناس امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی و از شاعران برجسته استان نیز در سخنان خود، نگاه خاص شهریار به ایرج میرزا و جایگاه «زبان شاعرانه، ایل و عشق» را در اشعار شهریار مورد واکاوی قرار داد و گفت: در زمانه‌ای که سه مضمون «وطن»، «دیل: زبان» و «آیریلیق: واژه‌ای که معادلی میان هجران و جدایی با پس زمینه‌های اجتماعی، سیاسی‌است» در اشعار و نوشته‌های بسیاری از ترک‌زبانان غوغا می‌کند، شهریار ناکجاآباد خواب دیده دیگران دور را، در دامنه نزدیک ایل محبوب خود می‌جوید و آنچه را خود دارد با سه مضمون دیگر برساخته در این مجموعه عوض می‌کند: «ایل: سرزمین مادری»، «شعر: زبان مشترک همه اقوام» و «عشق: درد مشترکی فارغ از وصل و هجران.

وی، ادامه داد: اینکه جان آگاه و جهاندیده او در گذر تاریخ پر فراز و نشیب موطنش آذربایجان، از عشق به ایثار و از شعار به شعور و در نهایت شعر رسیده است. تأثیر او بر شاعران جمهوری آذربایجان و حتی ترکیه از همین رو قابل تفسیر است.

دکتر کاظم نظری بقاء، از شاعران برجسته استان نیز شهریار و عاصم را دو شاعری دانست که با شعر خود، موفق به فتح قلب یک ملت شده اند. 

http://s6.picofile.com/file/8213203092/DSC05761.JPG 

وی، زبان صمیمی، استفاده از عناصر مردمی، حقیقت گرائی و انسان دوستی را از محورهای اصلی اشعار شهریار و عاصم بیان کرده و افزود: شعر اردبیل با وجود شاعرانی همچون عاصم اردبیلی، نشان داد که به حق مکتب شهریار را جانشینی میکند.

در این نشست همچنین شاهد شعر خوانی استاد فرید و سولماز صادقزاده نصر آبادی بودیم که با استقبال شرکت کنندگان همراه بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد