برگزاری نشست علمی «مشروطه و ادبیات آذربایجان» در کتابخانه مرکزی اردبیل

در آستانه سالروز صدور فرمان مشروطیت، نشست علمی «مشروطه و ادبیات آذربایجان» با مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی و دفتر توسعه فرهنگی آذربایجان(وابسته به دانشگاه محقق اردبیلی) در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، رباب عزیزخانی در این نشست که با حضور اساتید، صاحبنظران و دانشجویان رشته تاریخ و ادبیات برگزار گردید، با بیان اینکه مشروطه نقش تأثرگذاری در تحول ادبیات ایران داشته، اظهار داشت: با وقوع انقلاب مشروطه، ادیبان این مرز و بوم با تنوع فکری بیشتری به صحنه ادبی کشور وارد شدند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان افزود: ترجمه آثار ادبی فرهیخته کشورها و توجه به ادبیات کودک و نوجوان از جمله مهمترین تأثیرات مشروطه بر ادبیات بود.

وی، تبلور تفکر برگرفته از مشروطیت را در ادبیات برجسته دانسته و تصریح کرد: ادبیات نیز با وقوع انقلاب مشروطه، با انقلابی ادبی مواجه شد.

مسئول دفتر توسعه فرهنگی آذربایجان نیز در این جلسه، با اشاره به نقش آذربایجان در پیروزی انقلاب مشروطه، ادبیات آذربایجان را غنی و مملو از ایده ها و سلایق متنوع دانسته و گفت: مشروطیت با پیروزی خود، تنوع و غنا را بار دیگر به ادبیات وارد کرد.

 دکتر حسینی، مشروطیت و مجلس را برآیند روح قانونخواهی مردم بیان کرده و اضافه کرد: ادبیات ایران همیشه خود را مدیون آذربایجان و ادبیات غنی آن میداند. 

دکتر عزیز نژاد ، دکتر حسینی ، دکتر ضیائی ،خانم دکتر مصیب زاده ، علی حسن زاده , محمود مهدوی و دکتر شهریار نعمتی از سخنرانان این جلسه بودند .

قابل ذکر است که در این جلسه، صاحبنظران و دانشجویان رشته تاریخ و ادبیات نیز به بیان نظرات و پژوهش های خود پرداختند. اساتید حاضر در جلسه نیز ضمن ارائه نکاتی، این نشست را جزو بهترین نشست های تخصصی و علمی برگزارش در استان در خصوص ادبیات آذربایجان و تاریخ مشروطیت دانستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد