جلسه ی نقد وبررسی مجموعه شعر "بهشت یک راز است"

گزارشگر : مریم نیکنام ) جلسه ی نقد وبررسی مجموعه شعر "بهشت یک راز است"اثردکتر نرجس کیخا از شاعران و پژوهشگران سیستانی ،  شامل 53قطعه شعر در قالبهای سپید وغزل ، با حضور جمعی ازنویسندگان ومنتقدان  روز سه شنبه 25/ 9/93 در کتابخانه ی مرکزی اردبیل برگزار شد.  

 

اجرای جلسه را دکتروحیدضیایی شاعرومترجم برعهد داشت، که به قرائت اشعاری ازاین مجموعه پرداخت.فرحروزامیراسکندری استاددانشگاه اظهارداشت که درون مایه ی کل مجموعه احساسات وعاشقانه وتجربه های فردی با تصویرهای جدید بوده که فراوانی پارادکس، وموتیف های درد، غصه، تنفر، انزوا و وجود مضامین عشق بیان کرده است، وخاطرنشان کرد که مخاطب عاشقانه ها مشخص نیست ومیتوان گفت که نگاه شاعربه لحظه ی سرودن مرتبط میشود، یعنی حالات روحی شاعردرلحظه ی سرودن ویا در دوران سرودن متغیر است که این حالات روحی میتوان بسیار شخصی باشدگویا این اتفاقات است که شاعر را به سرودن شعر وا داشته است پس طبیعی است که شعربیشترجنبه ی حسی پیدا کند تا فکری و فلسفی ودر بعضی شعرها نیز این وجه اندیشه است.
شهنازفضابخش نویسنده؛ به تکنیک خاص شاعرکه ابزارهای تصویری و کلامی برای ساختن شعرتاثیرگزاراستفاده کرده است، وبه خوبی توانسته اززبان زنانه وصمیمی به خوبی با مخاطب ارتباط برقرارکندوشاعرسعی دارد با خلق فضای تازه تخیل مخاطب را به حرکت درآورداشاره کرد.
مریم محمدی داستان نویس؛ خاطرنشان کردکه فضای شعرها ازیک عشق سرد برخورداراست که امید خیلی کم رنگ به نظرمیرسد.وافزود که بیشترتصاویراین اشعارازنوع تشبیه وتشخیص است که هردوازجمله عناصر تصویرسازی شفاف هستندکه موجب شفافیت وروشنی اشعارشده است که شاعرمیخواهدهمه ی مردم مخاطب شعرهایش باشد.ودر شعرهایی که به طبیعت اشاره داده است جامعیت بیشتری داردکه ستایش طبیعت در مقام انسان را نشان میدهد این انسان خود را قسمتی از طبیعت میداندورجوع به طبیعت را نوعی رجوع به خود میداند که شاعر با این آگاهی به شکل شعری در ستایش از طبیعت نوشته است.ودیدگاه خود را از خلال آن به نمایش گذاشته است.
محمدفیاضی پژوهشگر؛ افزود که عشق دغدغه هایی است کا انسان امروزی دارد.یعنی اینکه عشق چیست؟ وگسترده وسعت آن چقدر است.واضافه کرد که شاعردر این مجموعه به تغییراتی که انسان در جامعه امروزی و تنگناهایی که انسان قرار میگیرد پرداخته است.وشخصیت انسان را مورد بررسی قرارداده است.وهمچنین جدایی انسان را از طبیعت باعث پیدایش یکسری اضطراب و ترس و انزوایی وتنهایی میشود که شاعر توانسته این را با مفهوم قوی برساند.
درپایان ضیایی باجمع بندی نظرات به ناموزون بودن برخی اشعار وبیان گفتاری اشعار اشاره کردوافزود که فلسفه ی وجودی ادبیات این است که نویسنده همراه با اثرش تغییر کند به طوری که برخوردهای مخاطبان نیز رفتار نویسنده و ادراک او را توسعه و رشد بخشد.
وافزود که شاعرتوانسته با اجرای تخیل یعنی معنا وتاویل در زبانی پخته ارایه کند و جمع تصویرها با ارایه موتیف ها ی آزاد قدرت نوآوری را ثبوت کند.و گویا شاعر نگاه متمرکز به زمان درشعر"بهشت یک راز است"تمرکز خود را صرف یه چیز نمیکند وبه همه ی عناصر و مفاهیم گویا یکسان نظاره میکند. 


"بهشت یک راز است"
من به بهشت می روم/با کوله باری از کارهای نکرده/نگاه های فرو خورده و خشم های هوار نشده/من هر روز به بهشت میروم /هرروز سر راه رفتن به بهشت به تو سر میزنم/و تو هیچگاه مرا نمی بینی/خرماهای بی هسته را هم که میخوری/مرا که هسته سوا میکنم/نمی بینی/قاصدک می آید که لب هایش را ببوسم/وقاصدک همان حس عجیب است که گاه و بی گاه مرا لمس میکند/گناه اما نی لبک است که چوپان هر روز مینوازد/تو با صدایش به خواب میروی/و قاصدک را که روی سوت نشست/نمی بینی/من وقاصدک /هر روز به بهشت می رویم/سر راه به تو سر می زنیم/و تو هنوز خشمگینی/و هنوز هوار میکشی...../بهشت یک راز است/در موهای ژولیده ی من. 

 

  • نام کتاب :

    بهشت یک راز است

  • نویسنده : نرجس کیخا
  • ناشر: طلیعه سبز
  • قیمت: 2200 تومان
  • مشخصات:
    56 صفحه , رقعی (شومیز) , چاپ 2 , 1000 نسخه 2 ,60,6055,600,978
  • تاریخ نشر: 92/08/28
  • مکان نشر: قم , قم
  • زبان : فارسی
  • رده دیویی : 8fa1.62
  • شابک : 9786006055602
  • کلمات کلیدی : شعر فارسی - قرن 14
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد