ناگهان دریا آرام گرفت!

 

 

گزارشگر : شهناز فضا بخش 

روز پنج‌شنبه هشتم آبانماه سال 1393 مصادف با پنجم محرم ساعت 3 بعدازظهر

کتابِ «ناگهان دریا...!» مجموعه شعر عاشورایی رضا اسماعیلی انتشارات تجلی مهر / 1392، با حضور جمعی از نویسندگان و شاعران پیش کسوت و  جوان در محل کتابخانه مرکزی اردبیل مورد بحث و نقد و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه ضیائی امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل ضمن عرض خیرمقدم‌گویی و سپاس از حضار به خاطر حضور موثر در جلسات نقد به قرائت اشعاری چند از این مجموعه ی رضا اسماعیلی پرداخت.

توران قربانی داستان نویس نام آشنای اردبیلی  که از میهمانان این جلسه بود اظهار داشت : «از این اشعار برای من، سه واقعه تداعی شد اولی؛ نطفه واقعه، که در خاک نینوا اتفاق افتاددوم؛ بلوغ واقعه، که در کربلا با شهادت امام حسین (ع) به وقوع پیوست سوم؛ مرگ واقعه که با حضور و درک زمانه ی امام زمان (عج) رخ خواهد داد.»

منیژه موفق، اشعار اسماعیلی را در عین سادگی دارای ترکیبات ناب و محسوس دانست و افزود، با اینکه اشعار این شاعر کمتر از آرایه های ادبی بهره برده است اما از ترکیب سازی‌های زیبائی برخوردار است.

مریم نیکنام – داستان نویس -  تشبیهات اشعار را کاملاً محسوس دانسته و از پیچیده‌گویی های سبک هندی به دور دانست. شاعر جوان مریم محمدی نیز زبان شعر را ساده و روان خوانده و تغییر پیاپی زاویه دید شاعر را از محسنات این اشعار نام برد .

رستمی عضو روشندل کلاس های ادبیات خلاق به تلمیحات آشکار و پنهان اشعار اشار کرده به تفسیر موضوعی ابیاتی چند از این دست پرداخت .

سولماز صادقزاده شاعر معاصر حاضر در جمع با ذکر این نکته که شاعر نگاه جزئی نگر به وقایع و شخصیتهای عاشورا نداشته اما برخی از ابیات اشعار اشاره به حر بن یزید ریاحی و به حرّهای امروزی نیز هست که نه یزیدی‌اند نه با حسین (ع) ، از این منظر به بررسی کتاب پرداخت.

در پایان ضیایی رضا اسماعیلی را از چهره های موفق شعر ایینی امروز ایران دانست که تلاش او برای باز نمایی فرهنگ عاشورا و تبیین دسته ای از اشعار که به نام شعر مفهومی نامگزاری شده اند ، از فعالیت های چشم گیر این شاعر بوده است .

قسم مخور که تو بیعت نموده‌ای با عشق

بیا به کرب و بلا حرف و ادعا کافیست

بیا به مسلخ عشق و به خون وضو کن، سرخ

همین برای محک خوردن شما کافیست

جلسه با ذکر فاتحه ای بر شهدای کربلا پایان یافت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد