به بهانه‌ی انتشار مجدد کتاب‌های «سیدحسن حسینی» / اسماعیل امینی

 

 

«سیدحسن حسینی» سرودن شعر را از دوران دبیرستان آغاز کرده بود، یعنی سالیانی پیش از انقلاب اما در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، با آن که سید در آغاز جوانی بود به لحاظ تجربه‌ی شاعری و نیز مطالعات و جدیتش در حوزه‌ی شعر، برای جوانانی که در آن دوران در حوزه‌ی هنر و اندیشه‌ی اسلامی گرد هم می‌آمدند، راهنمایی دلسوز و معلمی راه‌گشا محسوب می‌شد.

ادامه مطلب ...

 

 

 

اکنون دوباره در آستانه ایم ، رخت بر بسته از میهمانی روح ، لب بسته از تلاوت غیر ، دلبسته به بانگ ربّنای رمضانی دیگر ، طراوت تازه ی آمدنش را چشیدیم و به پای سفره ی کرم و عنایتش – به اذن و مرهمتش – نشستیم ، رخصتمان داد تا هر نفسمان ، تسبیح صد هزار فرشته باشد به وقت روزه داری ، رخصتمان داد تا فرصتی دیگر بیابیم در طراوت روح ، دست عاجز نیاز بلند کنیم و پای ناقص عمل بربندیم که به پای دل قدم زدن آنهم کنار او ، باشد که خستگی بشود شرمسار او ، اکنون در آستانه ی دری تازه ، رسته از پلیدی منیِّت ها ، چهار تکبیر زده بر هر چه جز اوست ، مهر رحمت بر لب ، آویزه ی راستی بر گوش ، سراپا جان ، سراپا انسان ، قدم نهاده از خویش قامت راست کرده در عنایت مسلمانی ، سپاس و حمد و تسبیح بی کران و مداممان را نثارت می کنیم در در صفوف بلند میعاد عشق ، نماز عاشقانه ی عید فطر ، جشن نوشدن مان را به قد قامت صلات جاری می کنیم ...

مسلمان ! میعاد شکفتن دوباره ات مبارک ! باشد که در قنوت نمار فطرمان ، عظمت مسلمین جهان ، طول ولی امر شیعیان و تعجیل در فرج آقا امام زمان (ع) را ذکر مدام گردانیم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ...  

 

امور فرهنگی

برندگان مسابقه مهدویت ... تیر ماه

- سهیلا     ملکی      اردبیل     خلخال

- مریم       کوهی جدید           اردبیل     نمین

- حبیبه      نذیری     اردبیل     گرمی

- محمد      غایبی     اردبیل     پارس اباد

- سیامک   هاشمی    اردبیل     اردبیل

- نرگس     رزمی     اردبیل     نمین

- فاطمه     حاجی زاده           اردبیل     نمین

با تبریک فراوان و تشکر از رابطین فرهنگی شهرستان های برنده دار

برگزیدگان مسابقات نویسندگی تیر ماه ویژه کتابداران محترم

- مریم       ولی زاده اردبیل     بیله سوار

- حبیبه      اقایی      اردبیل     اردبیل

- ندا         تقی زاده  اردبیل     خلخال

- حمیده     صادقی    اردبیل     مشکین شهر

- حسن      حیدری    اردبیل     نمین

- سید محمد            عبدالهی  اردبیل     بیله سوار

- سمیه      شیرین    اردبیل     پارس اباد

- رقیه       منتظرنظام            اردبیل     پارس اباد

- حمیده     صادقی    اردبیل     مشکین شهر

- ملکتاج   نظری     اردبیل     اردبیل

- اکرم       علی پور  اردبیل     اردبیل

با تبریک فراوان به همکاران گرامی ...

سجاده خون در نگارخانه کتابخانه مرکزی اردبیل ...

 

 

در ایام شهادت امیرالمومنین حضرت علی (ع)، نمایشگاهی با عنوان «سجاده خون» در محل کتابخانه مرکزی  اردبیل میزبان عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

در مراسم آغاز بکار این نمایشگاه که طی مراسمی به همین عنوان در تالار بیضای اردبیلی برگزار شد صادق فرهمند مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل حجت الاسلام والمسلمین نوروزی رئیس حوزه علمیه اردبیل و حجت الاسلام والمسلمین غرویان استاد برجسته حوزه و دانشگاه طی سخنانی به شرح و تحلیل بخشهایی از زندگی و شهادت حضرت علی (ع) و اهمیت اصل ولایت فقیه پرداختند و در ادامه مداحی و شعر خوانی انجام شد.

یادآوری میشود این نمایشگاه با موضوع سیره حضرت علی(ع) ، توسط تشکلهای دانشجویی دانشگاه آزاد و با مشارکت امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل و هیأت منتظران نور شهرستان اردبیل و با حمایت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،  تبلیغات اسلامی و جمعیت هلال احمر استان اردبیل دایر و در حال برگزاری است.

از دیگر ویژگی های این نمایشگاه میتوان به نمایش نمادین گوشه هایی از زندگی و سیره حضرت علی (ع) اشاره کرد که در قالب 14 غرفه برگزار شده است.

قابل ذکر است که این نمایشگاه که با استقبال مسئولان و شهروندان اردبیلی همراه بوده، از 18 تا 26 مردادماه هر روزه از ساعت 9 الی 17 میزبان عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت خواهد بود.

همزمان با ایام شهادت امام علی (ع) ولیالی قدر:

ادامه مطلب ...

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی حادثه زلزله در آذربایجان

بسم الله الرحمن الرحیم

حادث‌ی تلخ زلزله‌ی آذربایجان مایه‌ی اندوه عمیق گردید. رحمت خداوند بر درگذشتگان و شفای عاجل برای مصدومان و صبر و اجر برای بازماندگان و خسارت دیدگان را از خداوند متعال مسألت میکنم.
لازم است مسئولان محترم و عموم ملت عزیز مساعی خود را برای کاهش آلام این عزیزان به کار برند.

والسلام علیکم و رحمه الله
سیّدعلی خامنه ای
22/مردادماه/ 1391 
 

 

کانون قرآن و نهج البلاغه کتابخانه های عمومی اردبیل برگزار می کند

 

 

 

در آستانه فرا رسیدن 19 رمضان، سالروز ضربت خوردن اسوه عدالت و حقیقت حضرت علی (ع)، حجت الاسلام والمسلمین  محسن غرویان در ادامه سلسله سخنرانی های بین الصلاتین خود در اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل،  شخصیت نورانی حضرت علی (ع) را تبیین کرد. 

 این استاد برجسته حوزه و دانشگاه در ادامه سلسله سخنرانی های خود که به مناسبت ایام مبارک ماه رمضان در محل اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل برگزار میشود، ضمن اشاره به داستان هدد و جغد، این داستان را مبحثی فلسفی دانست که ضمن آن شیخ اشراق قصد دارد تا با مقایسه هدد بعنوان رهنمای طریق کمال و جغد بعنوان پرنده ای روزکور که تاب و توان پرواز در روز و مشاهده نور خورشید را ندارد، از حقانیت هدد در عهده دار شدن سکان هدایت سایر پرندگان به طرف کمال، پرده بردارد.

حجت الاسلام والمسلمین غرویان با اشاره به سختیهای حضرت امیرالمومنین(ع) از زمان رحلت پیامبر(ص) تا زمان شهادت، مثل ایشان را همانند هدد داستان سهروردی دانست که در مقایسه با سایر مدعیان، نسبت به امر ولایت اولی تر بود.

وی همچنین با بیان اینکه آن حضرت در زمان خلافت خویش از فرط جاهلیت اعراب، سر در چاه فرو  برده و فریاد تنهایی خویش را در آن سر میکشیدند، افزود: جغدهای زمان امیر المومنین(ع) که تاب پرواز در روز و قرار گرفتن در معرض نور خورشید را نداشتند، چنان میاندیشیدند که هدهد به علت پرواز در روز روشن بدعتی خطرناک است حال آنکه آنان خود در ضلالت و گمراهی روزکوری گرفتار بودند.

قابل ذکر است سخنرانیهای حجت الاسلام والمسلمین غرویان در ایام ماه مبارک رمضان که هر روز در محل اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل و همراه با اقامه نماز جماعت ظهر برگزار میگردد، با استقبال چشمگیر جوانان مواجه شده و تا پایان این ماه مبارک ادامه خواهد داشت.

ختم پنج دوره قرآن کریم در کتابخانه های عمومی شهرستان پارس آباد

 در ماه نزول قرآن، طرح ختم قرآن کریم با شرکت اعضای فعال و مراجعین کتابخانه های عمومی شهرستان پارس آباد از اول ماه مبارک اجرا می شود در این  طرح تاکنون76 نفر مشارکت داشتند و پنج دوره ختم قرآن انجام گرفته است و پیش بینی می شود تا پایان ماه مبارک رمضان با مشارکت خوب اعضا، قران کریم بیش از 15 بار ختم شود. هدف از این طرح ترویج انس بیشتر  نوجوانان و جوانان با قرآن کریم می باشد. این طرح سه سال متوالی است که در کتابخانه های عمومی شهرستان      پارس آباد اجرا می شود و بعد از عید فطر  طی مراسمی به تعدادی از شرکت کنندگان در این طرح هدایای معنوی اعطا می شود.  همچنین پاسخگوئی به سئوال های شرعی و اقامه نماز جماعت در کتابخانه شهید رجائی از برنامه های ماه ضیافت الهی می باشد.       

نشریه داخلی امور فرهنگی ویژه ی دکتر احمدی گیوی

 

 

 

ویژنامه تخصصی دکتر احمدی گیوی موضوع اصلی نشریه الکترونیکی فرهنگ کتاب شد . 

این ویژه نامه که با آثاری از اساتید بزرگ دانشگاه های اردبیل ، تهران ، زنجان و تبریز آذین گشته است شامل خاطرات ، دست نوشته ها ، معرفی آثار و زندگی این چهره ماندگار ادب فارسی است .علاقمندان می توانند در پست های بعدی فایل pdf کتاب را از همین وبلاگ دانلود نمایند یا برای تهیه پکیج و cd مربوطه با امور فرهنگی کتابخانه های عمومی استان اردبیل تماس حاصل نمایند . 

 

در ربنّا که نام تو تکرار می کنم /من بر حضور غیبی ات اصرار می کنم

 

 

ماه رمضان ، فروغ یک آغاز ست

در آبی آسمان ، پر پروازست

درهای زمین به روی شیطان بسته ست

درهای بهشت ، باز باز باز است 

 

 (رضا اسماعیلی )