همایش تجلیل از فعالان حوزه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی

با هدف ارتقای مطالعه مفید همایش تجلیل از فعالان حوزه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، در کتابخانه عمومی آبی بیگلو برگزار شد ... 
 
 در ادامه مطلب بخوانید

  

 
 با حضور اساتیدی از استان اردبیل ، کارشناس فرهنگی استان ، شعرا و نویسندگانی از شهرستان های اردبیل خلخال و کوثر کتاب  " من همینم که می بینی "  اثر آقای  پویا پورعبدالحسین در کتابخانه ی ملاادهم عزلتی خلخالی نقد و بررسی شد . در این جلسه بعد از خوانش نقد مکتوب 6 نفر از منتقدین حاضر اعضای کانون به پرسش و پاسخ در زمینه کتاب یاد  شده پرداختند. مسئول کتابخانه های شهرستان  سیده زیبا اعلایی با ابراز خوشحالی از جلسه اجرای چنین برنامه هایی خواستار تخصیص اعتبار فرهنگی برای برگزاری جلسات بهتر و مفیدتر شدند. 
ادامه مطلب ...

ایام شهادت مولای متقیان بر شیعیان جهان و همکاران تسلیت باد ...

 

 

 

سری   که    سروری     کاینات      با    او     بود


ز  ناسپاسی   امت    به     روی        زانو    بود



دلی  که    مخزن  اسرار  غیب    بود   و    شهود



شکسته   از     غم   یار شکسته    پهلو     بود ...


ادامه مطلب ...

بازدید پیشاهنگان هلال احمر شهرستان نیر از کتابخانه عمومی

 

 روز سه شنبه مورخه 25/5/90 پیشاهنگان هلال احمر شهرستان نیر طبق دعوت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان و گفتگوی حضوری با مسئول پیشاهنگان ، اعضاء پیشاهنگان از کتابخانه عمومی بازدید کرده و در خصوص خدمات کتابخانه و اهمیت مطالعه توضیحاتی به بازدید کنندگان داده شد و همچنین جهت تشویق آنها به مطالعه و جذب به کتابخانه بصورت رایگان در کتابخانه عمومی عضو گردیدند و همچنین مقرر گردید در کلیه مسابقات فرهنگی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان  حضور فعال داشته باشند.

همایش تجلیل از کتابخوانان روستایی بخش عنبران نمین

 

 

همایش تجلیل از کتابخوانان روستایی بخش عنبران در روستای امینجان بخش عنبران برگزار شد در این مراسم بخشدار عنبران توسعه مطالعه مفید و کتابخوان نمودن همه اقشار جامعه را یکی از اهداف بلند مدت و وظیفه همگان دانسته و برای بالا بردن سرانه مطالعه باید تمامی دستگاههای اجرایی ایفای نقش نمایند بخشدار عنبران در ادامه سخنرانی خود به دیدار کتابداران با مقام معظم رهبری در تیر ماه 90اشاره کرد و اجرای منویات رهبری درباب کتاب وکتابخوانی را دستور کاری بخشدار و انجمن در سال 90دانست و گفت: تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا سرانه مطالعه مفید در بخش عنبران افزایش یابد و سعی خواهیم نمود که کتاب نخوانی  در بخش وجود نداشته باشد. بخشدار در ادامه سخنان خود از افزایش عضو فعال در کتابخانه عمومی عنبران ابراز خرسندی نموده و در مورد تجهیزوتعمیر کتابخانه عنبران قول مساعد داد . ودر ادامه امام جمعه عنبران در مورد مطالعه واهمیت آن در پایان این مراسم به برگزیدگان مسابقات کتابخوانی روستایی جوایزی از طرف انجمن شهرستان و امور فرهنگی اهدا گردید

قرآن کتاب پند واندرز و نجات بخش انسانها است / محفل قرآنی سرعین

 

 

 

به منظور ارتقای شاخص های فرهنگی و مطالعه مفید در روستا ها،مراسم شبی انس با قرآن به همت اداره امور کتابخانه های عمومی شهرستان سرعین در روستای کنزق این شهرستان برگزار گردید. اصغری امام جمعه شهرستان سرعین در سخنانی با اشاره به آیات قرآن اقامه نماز در مساجد وپرداخت زکات و امر به معروف و نهی از منکر را از وظائف مهم مسلمانان برشمرد و افزود، توصیه به رعایت احکام اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر وظیفه عمومی اقشار جامعه می باشد و علما و روحانیون نیز همگام با سایر اقشار جامعه در روشنگری مردم نقش موثری ایفا می نمایند. امام جماعت سرعین قرآن را کتاب پندو اندرز و شفا دهنده و نجات بخش دانست و برگزاری هیئتهای قرآنی  و مطالعه آیات آسمانی آنرا  در مساجد و روستاها در کاهش معضلات اجتماعی و ناهنجاریهای جامعه مهم دانست . وی رحمت قرآن را مخصوص مومنان  و کسانی که در راه هدایت قرار گرفته اند دانست و افزود: در روایات مختلف از امام صادق (ع) نقل شده است که مساجدی که در آن نماز خوانده نمی شود وقرآنهایی که خوانده نمی شود از اهل دنیا در روز قیامت شکایت خواهند نمود .اصغری از اهالی خواست ؛ تا با حضوردر مساجد و خواندن قرآن در بین افراد خانواده در خصوص ترویج این فرهنگ اصیل اسلامی تلاش نمایند. در ادامه این مراسم تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط مدیر کل کتابخانه های عمومی استان و قاریانی از روستای کنزق زینت بخش این محفل قرانی شد و اسدالهی و ضیایی به قرائت شعر هایی به مناسبت رمضان و شهادت حضرت علی ( ع) پرداختند .درپایان این مراسم از مروجان کتاب و کتابخوانی و فعالان این حوزه تجلیل شد.

همایش تجلیل از فعالین عرصه مطالعه وکتابخوانی شهرستان سرعین

 

 

کاظم دبیرفرماندار سرعین در همایش تجلیل ازفعالان عرصه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی این شهرستان که با حضور امام جمعه ، اعضای انجمن ،و شرکت اقشار مختلف از روستا های سرعین برگزار شد با تقدیر از کارهای صورت گرفته درراستا ی نهادینه کردن فرهنگ مطالعه ، کتابخوانی را برابر با آگاهی و دانایی و جوامع کتابخوان را جامعه ای پیشرفته در تمامی حوزه های اقتصادی وفرهنگی دانست و افزود؛یکی از راهکار های مهم در نهادینه کردن این فرهنگ کمک گرفتن از شبکه های اجتماعی می باشد .وی افزود :کتاب باید به داخل خانواده ها نفوذ کند و یک احساس نیاز برای آگاهی ودانایی در جامعه به وجود آورد...

ادامه مطلب ...

یک مسابقه ، یک همایش ...شهرستان بیله سوار ...

 

 

 

 

اولین همایش توسعه فرهنگی مناطق محروم و روستایی و عشایری ( روستای روح کندی )

موضوع آثار

-          جعفر آباد از نگاه تاریخی و جامعه شناسی

-          نقش والدین روستایی در ترغیب افراد به مطالعه

-          افسانه های رایج در جعفر آباد

-          توصیف و آسیب شناسی کتابخانه های عمومی جعفر آباد

-          عشایر جعفر آباد و نقش آنها در دفاع مقدس

-          عشایر و کتاب

قالب های ارایه شده :

 مقاله ، شعر ، داستان کوتاه ، فیلم نامه  کتاب

مهلت ارسال : 08/06/90

نشانی : جعفر اباد ، کتابخانه عمومی علامه محمد تقی جعفری

گزارش نمایشگاه و فروشگاه کتاب شهرستان نیـــر

 

 اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نیر در جشنواره  بزرگ آش مورخه 7/5/90 شهرستان نیر در منطقه گردشگری بولاغلار نمایشگاه و فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی برگزار کرد . در این جشنواره متنوع که بسیاری از گردشگران را همه ساله به این منطقه زیبا می کشاند کتاب شاعره جوان نیری خانم رویا عرفانی نیز به نمایش گذاشته شد. در این نمایشگاه تعداد 200 عنوان کتابدر 1000 نسخه ارایه گردید و تعداد بازدیدکنندگان بالغ بر 4000 نفر تخمین زده شد همچنین اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جهت تشویق و ترغیب مراجعه کنندگان کودک به مطالعه، کتاب کودک و پازل به آنها اهداء کرده بروشور های مسابقات فرهنگی در میان شرکت کنندگان توزیع گشت . 

 

این جشنواره با پخت انواع آش سنتی و ارایه و فروش آن در بخش جنبی خود نمایشگاه ها و فروشگاه های فرهنگی مختلفی دارد که بعضا از اصل قضیه مهمتر می شود !  

نشست فرهنگی کتابخوانی و روستا در شهر تازه کند

 

 

در تاریخ یکم مرداد ماه سال 1390 نشست فرهنگی با رویکرد مطالعه مفید وترویج فرهنگ کتاب در کتابخانه حضرت پیامبر اعظم(ص) شهر تازه کند با حضور بخشدار، شورای شهر واهالی تازه کند برگزار گردید.

دراین نشست عباسپور بخشدار تازه کند به جایگاه کتاب وکتابخانه اشاره نموده واهالی رابه استفاده از منابع کتابخانه وهمچنین گسترش فرهنگ کتابخوانی دعوت نمودند.همچنین در این نشست  رئیس شورای شهر هم به جایگاه کتابخانه در بالا بردن سطح معلومات افراد اشاره نموده و اهالی را برای شرکت  پر شور در فعالیت های فرهنگی کتابخانه تشویق کردند . در پایان بروشور هایی در معرفی فعالیت های کتابخانه و بسته های فرهنگی پخش گردید .

حلول ماه رحمت بر روزه داران مبارک ...


در ربنّا که نام تو تکرار می کنم


من بر حضور غیبی ات اصرارمی کنم



در پای سفره ی نگهم میهمان تویی



من با گناه عشق تو افطار می کنم



من آدم بهشتی ام اما به خاطرت



میراث آسمانی ام انکار می کنم



از بال ابروان تو تا بیکرانه ها



پرواز تا دو نرگس بیمار می کنم



باز آمده است وقت اذان جات خالی است



دردی دوباره در دل خونبار می کنم



ای بهترین حدیث رهائی ز خویشتن



خود را نثار لحظه ی دیدار می کنم



بگذار پیش و پس بشود روز عید فطر



من با هلال زلف تو افطار می کنم...



فرهنگ کتاب / شماره اول / مرداد 1390

 

 

نخستین شماره نشریه الکترونیکی  

امور فرهنگی کتابخانه های عمومی استان اردبیل منتشر شد : 

 

فرهنگ کتاب / شماره 1 /  مرداد 1390     

لینک بالا را برای دانلود کلیک کنید

 

در این شماره می خوانید :  

یادداشتی از صادق فرهمند امین مدیر کل کتابخانه های عمومی استان  

سخن سردبیر  

کتاب و عقل / جعفر نوع خواه   

جامعه دینی و مطالعه / حجت الاسلام والمسلمین امین پور محمد

مواد و خدمات کتابخانه برای نوسوادان / قاسم مظفری  

اردبیل در کتب قدیم / محمد محمود هدایتی  

راهکار های ارتقای رضایت مراجعان و سطح کیفیت خدمات کتابخانه عمومی روستای بابک / علی یوسفی  

معرفی کتابخانه عمومی شهرستان نیر / میرزاپور  

کتابخانه های دانشگاهی / افشین خاک نژاد  

و  

شعر و داستان از اعضای کانون های ادبی  

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران

 

 

 

خیلى خوش آمدید برادران و خواهران عزیز اهل کتاب. جلسه، یک جلسه‌ى صددرصد فرهنگى است؛ و بنده‌ى حقیر قصد اوّلم از ایجاد این جلسه و ملاقات با شما برادران و خواهران عزیز، یکى تشکر از زحمات مسئولان کتابخانه‌ها و کتابدارها در سراسر کشور بوده، به خاطر کار بزرگ و مهمى که انجام میدهند، و دیگرى در واقع یک رمز احترام به کتاب و کتابخوانى و اهمیت کتاب در جامعه...  

 


( ما نیز یکی باشیم در زمره قربان ها ...)

ادامه مطلب ...